1.350 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 44 Svar

Klausul i kontrakt? Racemisser.. Klausul i kontrakt? Racemisser..

Sad lige og fuldte med i tråden om internater og stamtavler og læste så om klausuler i kontrakter og så blev jeg lidt nysgerrig.

Er det normalt, der laves klausul i kontrakten på en kat?

Hvordan ved I, at den ikke bliver brudt? (Hvis de f.eks. ikk svare pr. telefon, ville I så gøre et visit?

Jeg har ikk selv racekat og ville nok heller aldrig anskaffe mig en, men jeg har hund med stamtavle og ville nok blive lidt "fornærmet" over sådan en klausul, hvis der var det, på en af mine hunde...
Ja jeg er bare nysgerrig.

Har også hørt, at man kan bestemme når man sælger en killing, om den fremover må bruges til avl. Hvorfor gør man det?

også en ting, jeg synes er lidt underligt. Dette indlæg er ikke negativt - er bare nysgerrig og kunne godt tænke mig, at forstå disse ting bedre...

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng gardinstang i betonvæg 300 kr.
  • Hækklipning 2.500 kr.
  • Hækklipning og busk beskæring, 1 stk 1.450 kr.
  • montering af to plafond lamper 1.000 kr.
  • Ophæng af ikea skabe/reol 500 kr.
  • Vand / Vaskemaskine 990 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Klausul i kontrakt? Racemisser..
  • #1   4. jan 2008 Dorte P.

Jeg ved så ikke lige hvilken hund du har eller hvilken opdrætter du har købt af. Men det er ret almindeligt at der også er avlsklausuler og vidersalgsklausuler på racehunde.

Alle mine rottweilere havde den klausul at jeg ikke måtte vidersælge dem uden opdrætters accept af ny køber, og at opdrætter havde førsteret til at købe dem.

Nøjagtig den samme klausul der er anført hos mine katte.

Jeg må tilstå at jeg aldrig er blevet fornærmet over disse klausuler, da det for mig indikere at opdrætter er intresseret i at hans/hendes hunde/katte får et godt liv hos mig som deres ejer.

Jeg har sågar oplevet at en opdrætter af rottweilere krævede i sin kontrakter at man deltog i to "hvalpetræf" hos ham på nogle bestemte tidspunkter i hvalpenes liv. Kunne man ikke acceptere dette, ja så fik man ikke lov til at købe hos ham. Fair nok i mine øjne!

• #2   4. jan 2008 Men jeg undre mig, hvorfor? Hvorfor må en af dine killinger ikk avle f.eks?

• #3   4. jan 2008 Tror man da ikk på, at hvis man giver 4 eller 5 eller fler tusind for en kat, at man så ikk behandler dem godt? (dumt spørgsmål) sorry, ved godt det ikk er nogen garanti, men
    en kat kan jo nå at få mange l´killinger el en hund hvalpe f.eks. Holder man så kontrol med dem alle?

• #4   4. jan 2008 lundkvist? Det var sådan set dig... hehe...
    men alle er da velkommen til at svare

• #5   4. jan 2008 Dorte P.

Har jo kun mine små killinger som ikke må bruges til avl, så mit svar er udfra de rottweiler jeg har haft.

Desværre oplever man at visse racer bliver "populære" og der avles uhæmmet på dem. Dette skaber ofte fysiske og psykisk ustabile dyr.

Ligeledes ser man ofte at disse dyr formidles til tvivlsomme ejere, for rottweileres vedkommende især som en - undskyld udtrykket - potensforlængere i visse miljøer.

Derfor er man som opdrætter ikke intresseret i at det "forædlingsarbejde" der ligger til grund for at racen kun indeholder psykiske stabile og fysisk robuste hunde, kan avle hvalpe med tilfældige hunde. Derfor er der ofte et neutraliseringskrav forbundet med disse hunde.

Netop fordi der ligger megen kærlighed bag ens opdræt, for det er ikke en guldgrube at have racerent opdræt, ønsker man også det bedste liv for ens dyr og dette søger man at sikre ved at skrive i kontrakterne at dyret ikke må afhændes eller aflives uden at opdrætter kontaktes.

Kan det ske alligevel? Ja, der er ingen regler uden undtagelser. Jeg fik desværre en af mine hunde aflivet uden at jeg blev kontaktet og endda af en dyrlæge der havde mig registreret som ejer af den pågældende hund! Så fejl forekommer desværre, men opdrættere håber jo på at de ved at lave diverse klausuler sikre sig bedre end hvis de ikke lavede dem! Det er så også min erfaring, at de fleste køber tager kontrakterne seriøse. Ofte er disse købere jo også studeret, vurderet, målt og vejet af opdrætteren inden de godkendes som købere!

Som Troldemor siger: Trejdegradsforhørt!

• #6   4. jan 2008 Karen P med killinger:-)))) . - ja jeg skriver jeg ville blive fornærmet, men det jeg også mener er, at hvis jeg købte en kat, så ville jeg da oz selv bestemme hvad den sku bruges til.
    Ved godt med indavl osv., men hvis jeg ville avle med en anden opdrætter. så ville jeg da oz undersøge med stamtavler osv. Kan da godt se logikken i meget af det, når I skriver de her ting, men synes bare det er voldsomt meget arbejde (undskyld udtrykket)

Mai - ved ikk præcis hvorfor men kan se mere logik i det med en hund hmm

• #7   4. jan 2008 Dorte P.

LOL. Uh da da. modigt at dig, att skrive det på et kattegalleri.

Personligt kan jeg ikke se forskellen da avlsarbejdet og dyrets ve og vel er det samme uanset om vi taler hund eller kat.

(Tror dog at jeg forstår dig - Hunde udgør jo en større fare end katte, her tænker jeg på visse racer er er potiencielle dræbermaskiner, hvis det kommer dertil!)

Til det med at du bliver fornærmet fordi du selv vil bestemme hvad du vil bruge din kat til. Jamen så skal du jo specifikt købe katten som "alvskat". Jeg tror dog at du vil få, endda meget, svært ved at købe en "avlskat" hos en seriøs opdrætter, hvis du ikke har et stamnavn! Igen med den samme foklaring, som jeg nævnte under mine rottweilere!

• #8   4. jan 2008 Mai T- Ja jeg er en modig lille dame.

Jeg skal prøve at forklare og besvare de spørgsmål der er.

Jeg har ikk så meget forstand på avl af katte (og nu heller ikk hunde) Jeg ved hvad en stambog er og hvad det går ud på, men jeg havde aldrig hørt før om disse klausuler. Jeg forstår selvfølgelig oz klausulerne, men synes det er noget så forvirrende og underligt at man kan bestemme om folk må avle el ej.

Lis - du spørg om "jeg" ku ta vare på de linier jeg havde fået til rådighed, men gør man ikk det at man henvender sig til - kennelklubben (ved ikk hva det hedder når det er katte) og der igennem finder en egnet avlskat? Ja jeg skal ikk være klog, jeg er som sagt bare nysgerrig og synes det er fantastisk, at nogen går så meget op i det.

Til Karen med killingerne. - jeg ved godt man søger at avle de bedste linier, men det er da kæmpe arbejde at holde styr på alle de "familier", der køber kat. Det var noget i stil med det jeg mente...

• #9   4. jan 2008 Dorte P.

Det kræver jo en bunke af såvel tid som lyst at opdrætte.

Man skal være villig til at sætte sig ind i avlsdyrenes "stamtræ" og erhverve sig viden om hvor tæt beslægtede de to må være, arvlige sygdomme der gør sig gældende for lige netop ens race. Dernæst en masse ressurcer af såvel tid, tålmodighed og penge at være en god opdrætter.

Uden at vide det, formoder jeg at det samme gælder for katte, at jo mere de har vundet på udstillinger mht. temperament og udseende, jo dyre og mere eftertragtet bliver de at få lov til at bruge i avl. Det kræver jo også lyst, tid og penge at opnå disse resultater!

Personlig syntes jeg at der ligger rigtig meget arbejde i det at være opdrætter og har man ikke drivet 100 % foruden den fornødne viden, skal man ikke gøre det!

• #10   4. jan 2008 Mai T - jeg er helt enig, jeg var bare overrasket over disse klausuler, især fordi jeg ikke kendte til dem, men som jeg beskrev, så beundre jeg da de mennesker der gør dette stykke arb, men det er nok fordi, som du var inde på, så virker det mere logisk med hunde fordi de kan blive aggresive, miste den evne de ellers er avlet til osv., det er nok fordi jeg ikk ser katte have disse egenskaber, selvom jeg jo godt ved der er stor forskel på racerne også her...

• #11   4. jan 2008 Sidder lige og kigger på en af de kontrakter, jeg har skrevet under på. Jeg forpligter mig til:

-at sørge for kattens kost og pleje, årlige vaccinationer og ormekure samt nødvendige dyrlægehjælp.
    -Ikke at lade katten færdes frit.
    -At jeg vil beholde katten resten af dens liv, ellers kontaktes sælger.
    -Katten må ikke aflives uden sælgers accept.

Og det var bare sådan lidt i grove træk og meget simplificeret. Jeg har skrevet under på det hele med glæde. At sælger stiller disse krav er ensbetydende med seriøsitet for mig og ingen af kravene anser jeg for krævende, det er ikke mere end jeg ville have gjort på eget initiativ også uden det var et krav.

• #12   4. jan 2008 Dorte P.

Fordi min viden primært går på hunde -ja så undrede mig da du skrev at du ikke havde hørt om det tidligere og at der ingen klausuler er på din hund, men sådan er der jo så meget! :0)

Da mine killinger er mine første og jeg tidligere var inkaneret hundeejer, ja så begrænser min viden som om katte til adfærd hos disse.

Mellem os to, lad endelig være med at sige det videre, så var katte altså fuldstændig uberegnlige og mærkelige i mine øjne! Fattede altså ikke de dersens katteejere der gik i selvsving over en gulvmoppe som de kaldte en kat!
    Hvordan pokker kunne man have et forhold til et så selvstændigt væsen som en omvandrende loppeplage!

Min mand derimod anser hunde for at være noget nær det mest intetsigende og enfoldige savlende bæst i verden.

Vi har haft lange og hårdnakket diskutioner om henholdsvis kattes og hundes fortræffeligheder/uhyrligheder afhængig af hvilken race vi hver især fortrak!

Efter jeg er blevet en selvsvingsagtig, totalforskruet katteejer, må jeg nok tilstå at katte er klogere end hunde selv om det smerter mig dybt.

Katte udfører de mærkeligste komplicerede opgaver uden forudgående træning, hvorimod hunde, ja de skal lærer at udføre en opgave.

Tror at det især skyldes at hunde er flokdyr og katte er solitære dyr.

• #13   4. jan 2008 Pernille - nej det er heller ikke mere end jeg ville gøre, el. rettere gør. Mine er "kun" huskatte, men jeg render rundt med hunden i nabolaget og leder efter misserne hvis ikk de er kommet hjem som de plejer og lå søvnløs dengang Fister var væk halvandet døgn (det er så lige den undtagelse, at mine katte skal ha mulighed for at færdes frit, synes jeg). Men at man ligefrem skal skrive under på sådanne ting, det er det, jeg synes er lidt grotesk, hvis man kan sige det.

• #14   4. jan 2008 Mai T - sådan har jeg aldrig set katte og har haft kat/katte de sidste 10 år, men forstår godt hvor du vil hen.
    Ja jeg kan da oz undre mig over jeg aldrig har hørt om de klausuler før, for min ene vuf er med stamtavle og en rigtig fin en af slagsen oven i købet, men ingen klausuler og vi er Desværre hans 4 familie, så man kan godt sige han ku ha haft godt af sådan en klausul i sin kontrakt.

• #15   4. jan 2008 Jeg synes, at det er helt i orden, man kan jo bare finde et andet sted at købe.
    Hvis jeg var opdrætter ville jeg forlange det samme, jeg synes ikke, at vores verden er til fritløbende katte med de mange biler vi har på vejene smiley

• #16   4. jan 2008 Pernille - nej men det er jo så en helt anden side af sagen og jeg synes ikke om, at man kommer katte i bur for at de ikke må risikerer at blive kørt over, men sådan er vi heldigvis så forskellige... *S*

• #17   4. jan 2008 Ja, heldigvis da, og katte i bur, jeg håber da ikke, at det er mig du hentyder til, jeg holder ikke mine katte i bur.

• #18   4. jan 2008 Dorthe.

Du SKAL IKKE skrive under på de ting, hvis du ikke har lyst, men så får du bare ikke en killing fra en af de opdrættere der har disse klausuler.

Klausulerne er jo udtryk for opdrætterens holdning til det at være katteejer og deler man ikke de synspunkter bør man finde en opdrætter, hvor man ser mere ens på tingene.

Jeg syntes det er fair at stille krav til købere, det står jo så købere frit for om de vil købe killingen på de betingelser jeg opstiller.

Som køber stiller jeg jo også krav til opdrætter.

Personligt vil jeg aldrig, hvis jeg var opdrætter acceptere at kattene færdes frit udendørs (altså uden sele eller udenfor en løbegård) og vil derfor sikre mig, at den der køber mine killinger er indforstået med at det er sådan h*n skal "holde kat".

• #19   4. jan 2008 Mai T - jeg spørger også kun af nysgerrighed og for at ville høre hvor alminligt det var.
    Som jeg skrev i starten, ville jeg heller aldrig købe en racekat, bl.a. fordi jeg synes, at katte skal have lov og være katte og løbe og lege og kravle i træer og fange fugle og mus, så jeg ville heller aldrig blive godkendt smiley Kun nysgerrighed jeg spørg, ikke et spørgsmål om man skal vælge race el ej, for det ved jeg med mig selv, at jeg aldrig ville gøre (Jo måske som pensionist, men ikk før) *S*

• #20   4. jan 2008 Har lige læst det med at I er jeres hunds fjerde familie og kan kun give dig ret i at en klausul burde have været nedskrevet. Hunde er flokdyr og knytter sig stærkt til sin flok, så ja det ryster mig. Katte er nemmere at viderformidle end hunde pga. deres natur - ikke forstået at jeg syntes at man "bare" kan omplacere katte!

Jeg holder altså gerne mine katte indespærret og i "bur" hvis mit hus opfattes som et bur. Jeg mener så ikke at mine katte savner noget, da de ikke kender til udelivets glæder og farer. Længsel efter noget forudsætter jo en erfaringsbase, som de ikke har. De evner jo ikke at tænke abstrakt!

Eller sagt på en anden måde: Deres reseptore er ikke aktiveret for udelivet, så de ved ikke bedre end at indelivet er sagen!

Vi mennesker længes jo heller ikke efter smagen af noget vi aldrig har smagt!

• #21   4. jan 2008 Pernille - nej jeg hentyder ikke til dig, men f.eks min veninde, hun har en racekat el 2 og de har lavet en kæmpe vulliere (ved ikk om det staves sådan) ude i haven - helt sikkert et fedt sted for kattene, men min holdming er bare, at de skal have lov og færdes frit og ikke kun have 10 el 12 m2, smiley Så hvis du har det, så er det det jeg kalder bur *s*, men det er nu ligemeget. Sådan er vi jo som sagt så forskellige - heldigvis...

• #22   4. jan 2008 Ja, det ved jeg ikke, vi har et "bur" på 200 kvm, nemlig vores hus og her bor vores katte. De kommer slet ikke ud. Og ja, vi er vist meget forskellige.

• #23   4. jan 2008 Mai - Sandt, nej man længes ikk efter nogen man ikk ved hvad er, inde el udekat, det er kun et spørgsmål om holdning
    Mht vores hund, så lover jeg dig, dette er det sidste hjem han har og at han aldrig har haft det bedre...*S*

• #24   4. jan 2008 Pernille - ja men i bund og grund er vi ens tror jeg - vi vil begge vores katte det bedste efter vores egen bedste overbevisning...*S*

• #25   4. jan 2008 Min datter har huskat og min mand har haft 27 huskatte - for dem er en "rigtig" kat en huskat og de har samme holdning til udeliv som du har.

Jeg har jordens skønneste datter (faktisk hele to af slagsen!), men ikke om jeg kan forsvare at hun lader sin kat rende ude. På det punkt syntes jeg at hun er direkte uansvarlig, men det er (desværre) hendes og svigersønnens valg som kattens ejere. Jeg ved at Dolce ikke vil kunne trives med at være indekat, netop fordi hun har været ude. Det er i mine øjne forkert at lave en udekat om til indekat, da man får en dybt frustreret kat ud af det, men min datter og svigersøn burde aldrig have sat deres kat i den situation, efter min mening!

• #26   4. jan 2008 Dorthe:
    Tjah, i første omgang følger jeg min egen, opdrætters og så lovens anvisninger om at holde katte på egen matrikel.
    Jeg tror ikke, at vi er så ens smiley

• #28   4. jan 2008 Felis F:
    Og derfor er det jo også så vigtigt, at man finder købere, som overholder disse krav, selvom de måske ikke holder i retten.

• #29   4. jan 2008 Den var jeg ikke helt med på, Karen, vil du uddybe?

• #30   4. jan 2008 Felis - da var da så man ku forstå det *S*

• #31   4. jan 2008 Karen - ja det har jeg lært....*S*

• #32   4. jan 2008 Lis D: Det er da betryggende.

• #33   4. jan 2008 Jeg har i hvert fald lært lidt i aften, siger tak for svarene og de små "diskutioner", altid rart....*S*

• #34   5. jan 2008 Felis F.

Lis D. har i en anden tråd omtalt en dom som fremover vil danne præcedens i sager om videresalg, så den er altså juridsik bindende den klausul. Og hip-hip-hurra for den dom og betydningen af selve dommen for fremtidige videresalg!

Pernille.
    Loven lader os "almindelige" købere slippe billigere, fordi vi ikke formodes at "vide bedre" i vores egenskab af lægfolk.

Er køber selv opdrætter kan de ikke påberåbe sig "uvidenhed" og jeg tror primært at det er raceklubberne selv der "hammer hård ned", når der er sager, hvor begge parter er opdrættere.

Der bør så aldrig være sager mellem opdrætter, da der må formodes at herske en vis faglig tillid mellem opdrættere, for hvor er vi ellers henne?

• #35   5. jan 2008 Nøj hvor var I hurtige!

• #36   5. jan 2008 Født sådan...;)

• #37   5. jan 2008 Karen - hvorfor skal jeg bruges som eksempel?
    Jeg har kun lavet dette indlæg af nysgerrighed, som skrevet flere gange tidligere, om den interesse der er indenfor avl af katte, de klausuler man åbenbart laver osv

Jeg understreger igen. I skal ikke være bange for jeg kommer og vil købe jeres kat, sagt ærligt ud af posen, så vil jeg ikk gi så mange penge for en kat, som man kun kan bruge til at kæle med. Ja sorry, det er ikk ondt ment, men det ville jeg altså ikk

• #38   5. jan 2008 Fair nok Dorthe og ikke en ord tanke om det fra min side! :0)

Temperament hos katten betyder meget for mig som køber, derfor ville jeg personligt aldrig turde købe en huskat!

Vi har jo heldigvis hver især forskellige ønsker og behov, når vi vælger vores katte og i min bog er der plads til os alle!

• #39   5. jan 2008 Mai, Hvis man lærer en voksen huskat at kende inden man tager den hjem, så skulle man da nok vide hvad man får.

• #40   5. jan 2008 Mai og Karen - tak det er jeg glad for.....*S*

• #41   5. jan 2008 Karen - godt, det er jeg glad for at høre....*S*

• #42   5. jan 2008 Tinka D.

Nu vil jeg så aldrig købe en voksen kat, derfor vil jeg jo ikke vide hvilken temperament en killing har, hvis jeg ikke valgte en racekat, men en huskat!

• #44   5. jan 2008 Felis F.

Tvivler skam ikke på det du skriver. Lis D har bare bragt en sag frem, hvor dommeren har valgt at afgøre at det ikke var til væsentlig ulempe (eller noget i den stil) for køber at overholde klausulen om at underrette opdrætter ved videresalg.

Når der én gang er faldet dom i sådanne sager, vil de jo fremover danne præcedens og dermed er disse klausuler jo juridiske bindende!

• #45   5. jan 2008 Klausuler i kontrakter...

Jamen jeg har egentligt ikke så mange.

Jeg forventer, at når folk kommer til mig for at købe en KÆLEkat, jamen så er det jo en kælekat de vil have - og ikke en avlskat.
    Ergo så kan de ikke blive sure på mig, hvis jeg sørger for at katten - som er en KÆLEkat - ikke kan få afkom, for det er jo ikke i deres interesse...

Havde de sagt avlskat, så havde jeg nok lyttet, men det var nu ikke sikkert, at jeg ville sælge en avlskat til folk jeg ikke kender.

grunden er, at der i de seneste år er dukket flere og flere BYBerer op, og jeg vil som opdrætter ikke sætte mit navn i forbindelse med en BYBer, så derfor fjerner jeg interessen fra mine killinger, så jeg er sikker på, at dem der køber en kælekat virkeligt ønsker en kælekat.

Er der noget jeg ikk kan fordrage, så er det når folk lyver mig lige ind i ansigtet, og jeg vil mene, at hvis man anskaffer sig en kælekat men bruger den som avlskat (selvom den måske har fejl der gør at den ikke er egnet til det) så har de løjet.

Jeg kan heller ikke forstå, hvorfor der snakkes om "brugsret" til en kat (ordet er ikke brugt før, men jeg læser at der er et krav af en art, om at katten nu også må kunne bruges til noget, når man har betalt for den)
    Ja selvfølgelig er der brugsret på kattene - men ikke i den forstand nogle mennesker håber, for brugsretten gælder altså ikke avl - uanset hvor meget de end råber og skriger, for det er mig - ene og alene - der vurderer om mine killinger er egnet til avl.

Det lyder egoistisk jeg ved det odt, men set i forhold til andres egoistiske holdning til, at katten skal "bruges" som man ønsker, så synes jeg ikke jeg er urimelig..

jeg fortæller nu også, at katten er kastreret inden den sælges - så jeg har mit på det tørre...

• #46   5. jan 2008 Annette - nu ordkløvre du. Hvad andet kan du bruge en kat til, end at kæle? Mener, du kan jo ikk ta den med på jagt og apotere el. true tyvene med et skilt af katten, hvor der står "her vogter jeg", vel?

Prøv lige at læs tråden en gang, ku godt li om du ku finde et sted hvor jeg skriver jeg vil bruge en avlskat som det passer mig, har kun skrevet dette indlæg i alt interesse...

Kommentér på:
Klausul i kontrakt? Racemisser..

Annonce