{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
865 visninger | Oprettet:

Hyper aktivitet {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har nogle meget hyper aktive katte om natten. I aftes, kl halv 4 begyndte den ene at "flyve" rundt i lejligheden om at som om den løber race med sin bror, som sad ved siden af i vindue og så på. Og anden ting, hvordan forhindrer jeg dem at kradse i mine møbler?

På forhånd tak.


Kommentarer på:  Hyper aktivitet
  • #1   30. aug 2019 kradsetræer er en rigtig god ting. Og jo større jo bedre. så holder vores møbler noget længere
    og har de et sted som de altid gør det, så sætter man en stolpetræ foran. når de så kun bruger den, så kan man langsomt begynde at flytte derhen hvor man vil have det
    man kan også spray med baldrian på de steder hvor de må kradse

    aktiv om natten... så må du igang med legetøj inden du går i seng. Og de skal virkelig lege for de skal være trætte. Og så en god omgang vådfoder til nat, så burde de sove noget længere.
    mine stod først op efter kl 6. men jeg hører dem aldrig med mindre de lige vil kaste op ved siden af mig

    det er også meget det at man selv lærer at lade være med at reagere på dem. ja det er svært. men jo mere man reagere på dem jo mere vil de faktisk gøre det, de får jo opmærksomhed også selvom at man faktisk bare gerne vil have lov til at sove.
    nogen vælger også at soveværelset er fri for katte af samme årsag
    men jeg tror at det er nemmere at lave være med at reagere. så kan man også få lov til at putte med dem.
    ja det er ikke nemt, har selv 12 styks indekatte og der kan være gang i den.


  • #2   30. aug 2019 Katte er fra naturen af nataktive. Ved nogle lægger de det fra sig og følger menneskets døgnrytme, og andre forbliver at være nataktive. Det er nok ikke så meget at gøre ved.

    Kradsemuligheder lodret og vandret i passende højde/længde skåner møbler.


  • #3   30. aug 2019 Jeg har lodde møbler ?? dem kradser de normalt ikke, men de brede armlæn er gode, at side på, og det kan give mærker, når der skal landes, så der har jeg løse tæpper og vævet læder tæpper, så skåner det armlænene, og de har noget, at holde fast i når de lander.
    Jeg har en lille lejlighed og en lille have, og ved hver dør er der noget at kradse i, enten vandret ( det foretrækker Mitti) eller lodret( det foretrækker Røde), og der skal helst være noget tæt på den plads jeg bruger mest.


  • #4   31. aug 2019 Vi har nogle læder klude tæpper, som vi lægger over sofaen der hvor de helst vil kradse men de kan også li at lægge på dem, så de er også over nogle sæder smiley
    I bunden/kanten af sofaen har vi sat en kant i pap hele vejen rundt - så falder deres legetøj heller ikke ind under sofaen smiley
    Ellers har vi en del kradsetræer og lign.
    Aktive katte om natten, leg meget med dem inden natten/sen aften så de bliver trætte smiley


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #5   5. sep 2019 Jeg sætter en foderautomat til at åbne 1-2 gange, når jeg vil have frede til at sove, f.eks. ved skiftende arbejdstider, det giver fred og ro, men kræver at man ved hvilken kat, der sandsynligvis vil æde hvor.

    Jeg har 2 katte, der frit kan gå i det meste af huset og besøge hinanden, så én automat i hvert af deres værelser og 2 portioner til hver med nogle timer imellem - men så de åbner samtidig

    De allerbedste hilsener


  • Stine C
    Stine C Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Svar: 1
    #6   6. sep 2019 Proteinholdig foder har hjulpet helt vildt hér. Vi var tæt på at knække, fordi vores hankat gentagne gange hver nat vækkede os (og vores lille datter på 2 år) ved at banke og kradse på døre og møbler og mjave helt vildt. Vi startede med at give ham Calm til natten, og så varierer vi deres mad. Så nu får de dåsetun (Coop har en meget billig dåse), og så varierer vi deres øvrige vådfoder, så de får noget forskelligt. Derudover er vi gået over til højprotein-tørføder (Royal Canin neutered male). Og det har fuldkommen ændret vores nætter. Nu sover alle, både katte og mennesker, igennem, og vi har endda trappet ud af Calm.

  • #7   6. sep 2019 Jeg har kommer aldrig til at fodre med Royal Canin. Det kan godt være, at der er meget protein i, men jeg har ikke høns, der har brug for protein fra korn. Jeg foretrækker, at mine katte får protein fra kød. Foder til neutraliserde katte skal man gerne gå langt udenom.

  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #8   6. sep 2019 Uanset type af proteiner og uanset, at katte har brug for mere protein end f.eks. hunde, så pas på IKKE at give kattene for meget protein - det ødelægger på længere sigt nyrerne - derfor (og sikkert af økonomiske grunde) skal katte IKKE fodres udelukkende med kød / fisk / æg, men også have noget "fyld" - i naturen går det af sig selv, hvor skind, pels, maveindhold m.m. ofte ædes med, når byttet er nedlagt

    De allerbedste hilsener


  • #9   6. sep 2019 Katte er kødædere, og byttedyr indeholder ikke så meget ud over kød. Det er meget få procent. smiley

  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #10   6. sep 2019 Hej Susanne

    Prøv at tjekke antallet af katte med nyreproblemer og sammenhold det med det foder de er fodret med gennem årene. Jeg har ved undervisningen (på Ruder Konges Tid) i foderlære på KVL set tydelig sammenhæng.

    De allerbedste hilsener


  • #11   6. sep 2019 Hej A, eller hvad du nu hedder. Prøv at tjekke hvor meget vædske der er i tørfoder, og sammenhold det med antallet af katte med nyreproblemer. Tænk også over, hvor mange katte der egentlig kun lever af tørfoder alene.

    Forklaringen på nyreproblemer finder du der og ikke i mængden af protein. Måske skulle du læse lidt op på lektien. Katte er ørkendyr, dvs. at de får det meste af deres vædskebehov inddækket via føden.

    En mus indeholder op til 70% vædske. Vådfoder op til 80%. Tørfoder cirka omkring de 7 procent.

    I udlandet er mange startet op på KUN at fodre med vådfoder for bare samme. Tørfoder er den stille dræber, som de kalder den, og jeg giver dem ret. Hende jeg mistede til akut nyresvigt, hun rørte ikke vådfoder, så alle mine killinger bliver fodret op på næsten ren vådfoder, så jeg ikke risikerer at stå med voksne katte, der kun gider spise tørt.

    Jeg håber, at du lærte lidt i dag også. smiley


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #12   8. sep 2019 Hej Susanne

    Undersøgelserne fra Ruder Konges tid var opdelt på mange måder – også ang. vådfoder og tørfoder. Da jeg – tilsyneladende lige som Du – ikke anser tørfoder som god kattemad (af de grunde Du så glimrende beskriver), har jeg aldrig taget resultaterne for tørfoder med i mine betragtninger om proteinindhold og registreringer af nyreproblemer hos katte. Det vigtigste i akutte tilfælde af anorexi hos katte er at få katten til at æde noget – dernæst kan man så vurdere, hvad problemet kan skyldes – og dér kommer for meget protein i det daglige foder af og til ind som medskyldig. Derfor anbefaler jeg IKKE at man som dagligt foder vælger noget med ekstremt høje proteinværdier.

    De allerbedste hilsener


  • #13   8. sep 2019 Vådfoder bør altid fodres varieret, hvis muligt, da det ellers giver kræsne katte. smiley

  • #14   8. sep 2019 IA kød er ikke bare kød, og der tager mange fejl, for man må gerne give meget kød, hvis man giver hele dyr, og ikke kun det fine muskelkød, som vi helst spiser, og det ser du også tit at der er brugt “ kødaffald” både i tørkost og vådkost, problemet er tit i tørkost, at det er **** af 4 division se bruger, så der kan være for meget ben og sene og intet godt kød i, og så mangler det tit indmad og hjerne,,, hjerne og øjn er der hvor hovedparten af taurin kommer fra, og alt det foder hvor der er tilsat taurin, er foder hvor kødkvaliteten og indholdet er for dårligt eller det der er, er skamkogt så der ikke er taurin til stede.
    Selv min nyrekost med kronisk nyreproblemer, fik bedre nyretal på kornfrit foder med højt kødindhold ja faktisk meget bedre end på dyrlægens nyrefoder.
    Og med 3 gange vådfoder blev hans tal normal, ja vådfoder hos mig er for størstedelen også kornfrit og med rent kød.
    Det betyder også noget hvilken proteinkilder man bruger ved dårlige nyre, okse, får og de andre store dyr er svære at omsætte og belaster nyrerne mere end kylling og fisk som er lettere at omsætte.


  • #15   8. sep 2019 Protein kan faktisk også stamme fra korn, som kattene ikke fordøjer ret godt og tager på af. smiley

    Og jeg giver Jette fuldstændig ret. Man bør være kritisk med kattenes mad. Det er vi jo også med vores egen. smiley


Kommentér på:
Hyper aktivitet

Annonce