1.791 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Foder til Maine Coon? Foder til Maine Coon?

Hej,

Jeg har - som nogle nok allerede ved smiley Købt 2 dejlige killinger. De er blanding af Maine Coon, som er far og mor er Norsk Skovkat/ Siameser.

Men de kan jo meget vel have arvet fars kæber, som er sat anderledes sammen end andre kattes.

Royal Canin har et foder specielt til dem, men er det bedst? Eller skal man ikke tage så stort hensyn, som de får det til at lyde i beskrivelsen.

Egentlig vil jeg helst fodre med Orijen, som er kåret til verdens bedste, men de har ikke noget specialfoder.
Men er det ligemeget?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af gardinstang – soveværelse. 500 kr.
  • Have mand 500 kr.
  • Nedtagning af ladeboks 1.000 kr.
  • hækklipning 1.490 kr.
  • Installation af vaskemaskine og tørretumbler 1.500 kr.
  • Rulle en rullegardin op 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Foder til Maine Coon?
  • #1   7. apr 2012 Foder du bare med orijen.
    Men jeg vil anefale også at foder med rå evt. dags gamle kyllinger .

Ang kæber så har en maine coon ikke anderledes kæber stilling end andre katte måske lidt større da de jo generelt er større.

Hvis du synes de ser mærkelig ud , så ville jeg være mere betænkelig over at de måske har en fejl stillet kæbe/tandsæt.

• #2   7. apr 2012 Det er ikke fordi killingerne ser mærkelige ud, men på produktbeskrivelsen på RC's maine coon foder, står der at de er anderledes:

"Fra den er meget ung har Maine Coon killingen lange, store kæber, som påvirker dens måde at spise på og specielt den måde, den samler foderet op på.

Maine Coon kattens fordøjelsessystem er skrøbeligt, og som killing er dens immunforsvar endnu ikke fuldt udviklet. Foderet skal derfor være specielt smageligt og tage hensyn til racens særlige egenskaber fra en meget ung alder."

Jeg vil gerne fodre dem med noget kød af en art også. Men har ikke helt besluttet hvilket, og hvordan. Havde overvejet RC's vådkost. Men der står at der er kornprodukter i. Og det ved har ikke noget og gøre i min kat smiley

• #3   7. apr 2012 Selvfølgelig er kæben større ved mco og det er ønskeligt når stykkerne var større. men vi foder med daggamle kyllinger og rå ved siden af , så de får brugt kæberne..
    Rc maine coon har vi prøvet mine kunne sluge dem uden at tygge .
    og de kastet op af det . Så bare fordi det er specifik til en race betyder det ikke at alle trives på det. :-))

Nu har mco killinger ikke mere mere skrøbelig fordøjelsessystem og immunforsvar ind andre killinger . Vores starter op med våd og råt og når de er 3 -4 uger . Og vi har aldrig haft problemer med nogen af vores kuld .

• #4   7. apr 2012 jeg har selv to main coon katte og har fået af vide at det er vigtig for en main coon kat at få killinge foder til de er 1 år gammel også er tørkost også rigtig godt til deres tænder da de har en tendens til at få tand sygdom kan ikke lige huske hvad den hedder men det er noget med betændelse i tandkødet. så vil råde dig til at give dem tørfoder smiley mvh Heidi smiley

• #5   7. apr 2012 Heidi: Mange tak for svar. Regner også med at de skal have primært tørfoder, men som lækkerbid, vil jeg gerne give dem noget andet også smiley

Og så vil jeg prøve og passe deres tænder så godt som muligt, med børster og sådan.

Nu er de jo så kun halvt MC, og kan selvfølgelig godt have et bedre tandsæt. Men det er dumt og tage for mange chancer.

Hellere forebygge end helbrede smiley

• #6   7. apr 2012 Jeg kan så fortælle at dags gamle kyllinger er rigtig for tænder og tandkød. Og min personlig overbevisning er hvis man ville fodre lidt mindre med tørfoder så ville man også se mindre tandsten og ect.
    Men nu er foder jo en videnskab og vi har alle vores erfarringer og overbevisninger .
    Vores erfaringer gode er råt foder, dags gamle kyllinger, våd foder og så frit tørfoder .

• #7   7. apr 2012 Er godt klar over, at foder er en videnskab. Også derfor jeg spørger smiley

Men min veninde ved utrolig meget om foder, til forskellige dyr. Det er også hende, som laver foderplanen til min hest. Og hun har fået lov til at kigge på nogle forskellige produkter, for at se hvad der vil være bedst og fodre med.

Men jeg havde egentlig i første omgang tænkt mig og fortsætte med RC's MC-killingefoder, da det er det som de er vokset op med. Og så spæde op med vådfoder også fra RC, til killinger. Men det var det vådfoder, som indeholder korn, og for at være helt ærlig, så aner jeg ikke hvad korn skal i en kat.

Ikke engang min hest får korn :s

• #8   8. apr 2012 Orijen er helt fint til MCO/huskat etc... RC's MCO foder er efter min mening mere et salgstrick end relevant for MCO ;o)

Daggamle kyller og råt kød er godt, hvis man gerne vil undgå tandsten...
    Og de fleste katte eeeelsker kyller... (jo yngre man begynder, jo bedre..)

• #9   8. apr 2012 Jeanette - Og fornuftig holdning mht korn - er helt enig :o) Dog er det sådan at der altså er nødt til at være en vis mængde kulhydrat/bindingsstof i tørkost for at de kan lave det til pillerne.. :o)

Et billigt vådfoder uden korn er forresten LUX fra Aldi :o) Vådfoder er super godt at give katte, dels mætter det mere end tørkost, og dels så drikker katte ikke nok af sig selv til at supplere op på det vandniveau der er i tørkost vs. deres naturlige føde, så mange katte får nyreproblemer.
    Fodrer man med et proteinrigt foder er det ekstra vigtigt at sørge for at katten er dækket godt ind ifht. dens vandbehov :o)

Kommentér på:
Foder til Maine Coon?

Annonce