1.117 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Patrick M
Patrick M
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Hvilken race? Hvilken race?

Hej,

Jeg har besluttet mig for at jeg skal have en kat.
Jeg arbejder fra 7:30 til 15:30 hver dag, så er væk 8timer om dagen.

Jeg har kigget lidt rundt på de forskellige racer og er blevet forelsket i en Ragdoll. Men hvordan har de det med at være alene hjemme så mange timer om dagen?
Er der evt en race som bedre kan være alene hjemme?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afbryde gulv varme i el tavle 1.000 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Rengøring af tomt hus 1.700 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilken race?
  • #1   29. dec 2012 Få 2! Alt andet vil være direkte synd... smiley

To katte derimod har enormt stor glæde af hinanden, og kan hygge og underholde hinanden mens du er væk.. smiley

• Patrick M
    Patrick M Tilmeldt:
    dec 2012

#2   29. dec 2012 Okay. Hvilke andre racer egner sig som "Indekat" end Ragdoll? Bor nemlig i en lejlighed(65kvm) og har ikke mulighed for at lukke dem ud.

• #4   29. dec 2012 Jeg har 4 huskatte i en 50 m² lejlighed, og de stortrives...

De har masser af muligheder for at komme op i højden (reoler, skabe, hylder og ikke mindst et stort klatretræ), og huler de kan kravle væk i når de har brug for at være sig selv..

Til foråret skal vi have lavet en lille voliere til dem, den bliver nok omkring 10-15 m², så får de endnu mere plads at boltre sig på..

Men det kommer jo også meget an på den enkelte kats sind, om de kan finde ud af at være sammen på den plads...

Jeg ved at andre katte, selvom de måske kun er 2, har behov for mere end 100 m² for at kunne holde det ud...

Men med 65 m² burde du sagten at kunne have 2 styk, og hvis de er vant til hinanden fra små af, burde pladsen ikke være et problem smiley

• #5   29. dec 2012 Uanset hvilken race du vælger, bør du vælge at få to. Jeg er desuden stor fortaler for ragdollen smiley

• Patrick M
    Patrick M Tilmeldt:
    dec 2012

#6   29. dec 2012 Okay. Hvis jeg nu køber 2 katte af Ragdoll racen, hvordan bør man så have fordelingen?

• #7   29. dec 2012 Fordelingen? Tror ikke jeg ved hvad du mener smiley

• Patrick M
    Patrick M Tilmeldt:
    dec 2012

#9   29. dec 2012 Ja. Fordelingen af køn. Bør jeg tage 2 hanner, 2 hunner eller en af hver? smiley

• #10   29. dec 2012 Om det er hanner eller hunner kan vel være godt det samme smiley
    Så længe du sørger for at de bliver neutraliseret smiley

Du kan også godt tage en af hver, men kønnene leger meget forskelligt...
    Hunkatte kan godt lide fangelege, hvor hanner er mere til slåskampe, som godt kan blive lidt voldsomme for hunnerne.

Herhjemme har det dog aldrig været et problem, jeg har en en hun og 3 hanner, og det er min hunkat der tæver de andre (hun er også vokset op med 4 brødre) smiley

Men altså, "lige børn leger bedst" er der et ordsprog der hedder, og det passer generelt meget godt...

• #11   29. dec 2012 Nååå på den måde smiley
    Så længe de neutraliseres (hvilket de bør være, når du køber dem, hvis de købes ved en seriøs opdrætter), burde kønnene være ligegyldige. Jeg har kun prøvet at have to hanner, og de går rigtig fint i spænd med hinanden.

• #13   29. dec 2012 Mine to hanner leger både fangeleg og har 'slåskampe'.

• #15   29. dec 2012 Ja, det er også min erfaring C C D.
    Her springer hannerne bare rundt og "angriber" hinanden på må og få, hvor min hunkat lusker lidt mere rundt og tjatter til drengene...
    Dog kan hun godt finde på at vise sig fra sin bissede side og tæve de andre smiley

• #16   29. dec 2012 Uanset hvad du vælger mht. til køn, så kan det godt betale dig at købe kattene som en "pakkeløsning", hvor de er neutraliseret, vaccineret to gange, chippet osv., frem for at købe lidt billigere, og kun få første vaccine og så er de ikke neutraliseret eller chippet smiley

• #17   29. dec 2012 Birma er også en rigtig dejlig og rolig race med det skønneste temperament, lige som ragdoll smiley

• #18   29. dec 2012 Jeg ved ikke så meget om racer da jeg selv "bare" har huskatte. Men du kan i hvert fald sagtens ha' to stk. i din lejlighed smiley
    Bare de har hver deres madskåle og kattebakker.

• #19   29. dec 2012 Vi har en huskat og en blandings race, og de har det super med hinanden, og de kan sagtens være alene hjemme i det tidsrum du skriver. Men hvis det er en race som Birma osv du vil have, så kan jeg desværre ikke råde dig til noget, da jeg altid kun har haft huskatte eller blandinger. smiley

Men som Karin skriver, to mad og vandskål og to kattebakker, så skal det nok gå. smiley

• #20   29. dec 2012 Jeg har 3 drenge, og de er hver sin rase, jeg elsker dem alle, er dog lidt vild med min Kurilian bobtail, han har en super nem pels, og er en kælepot, om hvor meget der er rase og hvad der er personlighed kan være svært at sige, jeg syntes han minder mest om min Main Coon i temperament, lidt mere krudt, men han er jo ung, min Bimse er vist ikke typisk? For han er ikke til fremmede, kun til mig og helst når vi skal sove.

• #22   29. dec 2012 Babette

Min arbejdsdag så også sådan ud da jeg fik min kat og synes opdragelsen er gået fint

Man skal heller ej glemme at katten sover 12-18 timer i døgnet.

2 vil være bedst, men 1 kan godt klare sig alene, så længe den bliver rigtig godt aktiveret hver eneste dag

• #23   30. dec 2012 Jeg vil sige at langt de fleste racekatte egner sig godt som lejlighedskatte, så længe man husker at indrette sig så de må komme i højden (gulv til loft kradsetræ, hylder etc.) og man har mindst 2 smiley
    Det gælder både de aktive racer som abyssinier, orientaler/siameser, og de mere rolige racer som brite og radolls, samt de medium aktive racer som maine coon og europé osv. smiley

Så jeg ville se på hvad du kan lide i en kat, skal den være klister, aktiv, lide fremmede, eller være en en-mandskat?

Og mht kønnet så er min erfaring at samme køn klart leger bedst sammen, så jeg vil bestemt anbefale dig at få to af samme køn smiley

Kommentér på:
Hvilken race?

Annonce