Krampeanfald Krampeanfald
Min gamle kat Sebastian har opført sig noget underligt den seneste tid. Han er 13 år.
For ca halvanden måned siden fik han noget der mindede om en hjerneblødning. Slingrede vildt i bagparten. Var ved dyrlægen med ham. De sagde at jeg skulle holde øje med ham og han fik nogle smerte stillende. Han blev sig selv igen. Har i hele forløbet stadig spist, drukket og gået i kassen som han plejer.
Han er et legebarn og det er han stadig.
Så igår havde vi lagt og sovet (han ligger altid på min mave). Mit ur ringer og vi vågner. Pludselig ud af ingenting fare Basti afsted. Jeg troed han blev forskrækket over noget. Men han bliver ved med at løbe rundt fuldstændig forvirret og ind i ting. Han vælter om på siden og ligger nu og spjætter med benene og munden fuldt åben som om han ikk kan få vejret... Jeg er sikker på at nu er hans liv brugt
Han falder til ro men ligger stadig og gisper efter vejret. Et par minutter ligger han sådan så er det ligesom om han tager nogle dybe vejrtrækninger og så sætter han sig op. Kigger på mig og mjaver. Hele tiden har jeg snakket til ham og aet ham. Så rejser han sig helt. Slingre lige 2 skridt og så går han som om intet er hændt. Han gnider sig op af mig og mjaver lidt igen. Det var spisetid så tænkte jeg vil lave noget til ham. Først er det som om han ikke registrere det men da jeg viser ham maden spiser han helt normalt. Bagefter drikker han lidt går i kassen og ligger sig så hos mig igen.
Idag har han rendt og leget med hans bold og har opført sig ligesom han plejer...
Er der nogen som har en ide om hvad som skete...? Kan det ha noget med hjerneblødningen...?
Ringede til dyrlægen. De sagde hold øje med ham og hvis det skete igen ville de se ham.
Jeg har tænkt tanken efter hans første episode at han skulle have fred.
Tænk hvis det skete hvor jeg ikke er hjemme...
Men problemet er jo at han bare virker så glad og normal. Spiser, drikker og går i kassen helt normalt...
Det var godt nok ikke en sjov oplevelse igår.
Det var så synd for ham.
Ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre...! :(:(
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.489
Ja du skal holde øje med ham, og du skal have tjek på hvor tit det sket, og hvordan han har det bag efter ( det er normalt med træthed) ud fra det må du i samarbejde med dyrlægen finde ud af hvad som er bedes for ham.
Får han ikke så mange anfald, og har han det godt bag efter, kan jo have et godt liv alligevel.
Personligt ville jeg ikke starte på epilepsi medicin til en kat på 13 år, det giver mange bivirkninger, og ikke altid det bedste resultat.
Nu har jeg en firkantet og farvet mening om det
aug 2012
Følger: 7 Følgere: 5 Katte: 10 Emner: 41 Svar: 661
Det kan foregå fra at de bare er helt blanke uden kramper til at de kramper vildt og voldsomt...
Enig med jette ang medicin det er meget heftigt det medecin der og kan skade andre organer hvis det ikke er noget der sker hyppigt kan katten sagtens leve med det..
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
Det var det dyrlægen sagde da Aidan pludselig lå og rystede i kramper sikkert kun 1 min men det føltes som 5 min.
Jeg var ikke i rummet men jeg formodet at han havde forsøgt at hoppe op i vindues karmen fra tv bordet men gled idet han satte af. TV bordet er meget glat så jeg tror han gled og ramte hovedet med fuld kraft ind i væggen i stedet for at komme op til karmen.
Jeg hørte et pludselig skrig, styrtede ind fra det andet værelse og der lå han præcis som du beskriver, rystende, gispende og tungen let ude af munden. han savlede også lidt. Det var tydeligt at han "ikke var tilstede".
Da han vågnede kunne han ikke genkende sin bror så måtte holde dem adskilt en times tid til Aidan havde fået ro. Dyrlægen sagde det var normalt at han ville være omtåget.
Jeg skulle også holde øje med ham de næste par dage, fik han et anfald mere skulle jeg tage ham til dyrlægen så ville de se på om han skulle have epileptisk anfaldsmedicin eller om der var andet galt der forårsagede anfaldene.
"heldigvis" må det have været slaget for han har aldrig haft et anfald siden.
Dyrlægen sagde at der ikke var noget at gøre når katten får et anfald andet end at sørge for at de ikke dunker ind i ting(altså har plads rund om sig) og bagefter give dem ro.
aug 2012
Følger: 7 Følgere: 5 Katte: 10 Emner: 41 Svar: 661
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.489
Selv når jeg har lette anfald bryder jeg mig ikke om berøring, højest en fast hånd fra en der står mig nært, så jeg ved de er der
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Så er enig med Jette
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 386 Katte: 4 Emner: 191 Svar: 7.284
Den adfærd han havde i starten tyder på at det starter et sted i hjernebarken og den får sanseforstyrrelser og inden krampeanfaldet optræder der hos mennesker en ukontrollabel angst.
Efter anfaldet skal de have tid til at komme sig, det kan være at de bare skal ryste lidt på hovedet eller at de skal sove et par timer.
Du skal helt klart holde øje med ham, for er det hyppige anfald skal du tage en alvorlig snak med dyrlægen hvad der er det bedste for den.
Lidt førstehjælpstricks:
Sørge for ro - sluk radioer og rul gardiner ned.
Bliv hos ham men berør ham ikke, han kan fejlfortolke din berøring.
Hilsen hende der selv har epilepsi
jul 2012
Følger: 12 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 3 Svar: 3
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
Held og lykke!
Krampeanfald