1.046 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Løse ben - medfødt sygdom? Løse ben - medfødt sygdom?

Hej

Har i nogensinde hørt om løse ben på en kat?

Min veninde har fundet en kat, som de har indleveret til kattens værn. Planen er, at de selv skal købe den retur, men min veninde skriver følgende til mig:

"Ja okay. Det må vi lige høre, om den er blevet tjekket for.
Men de sagde nemlig på kattehjemmet(fordi den haltede, da vi fandt den), at den havde en medfødt sygdom, der hed noget med løse ben, som gør at den halter ind imellem. Men at det skulle være uden betydning. Vil bare lige være sikker på, at det er rigtigt :-)"

Kender i noget til det? Kan ikke Google mig frem til noget.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjernelse af et hvepserede på størrelse med en håndbold lige ved indgangen til mit hus 1.000 kr.
  • Sætte 2 lamper op 800 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Løse ben - medfødt sygdom?
  • #1   15. apr 2015 Løse knæled = patella luxation er medfødt og findes i flere grader. De sværeste grader er meget smertefulde. Det meste litteratur om patella luxation er om hunde, men det er samme fejl hos katte.

• #2   15. apr 2015 Ja mit gæt er også at der er blevet snakket om løse knæled..

Min Tøsen fik konstateret det sidste år pga hun landede forkert i et hop ned fra en stol, hun var i længere tids smertebehandling men kom sig alligevel relativt hurtigt taget i betragtning at hendes knæled jo havde lidt overlast, hun er nu 8 år og helt medicinfri, hun er overvægtig hvilket ikke er godt, men det er svært at slanke en kat der ikke må dyrke motion der belaster knæ unødigt..

Katten kan uden problemer lave et godt langt liv med løse knæled, man skal blot kende kattens begrænsninger..

• #3   15. apr 2015 Heidi #2 - Samme historie med min Bruno. Er Tøsen kalveknæet? Bruno er. Jeg har en ide om at det kan øge risikoen for knæskader.

• #4   15. apr 2015 Tinka nej det syntes jeg faktisk ikke hun er..

Hun har kun haft den ene gang hvor hun blev forskrækket over Smilla og så åbenbart hoppede forkert ned af stolen..
    Hun hopper og går fint i dag men klart hendes overvægt gør det ikke super for knæene..

• #5   15. apr 2015 Det er arveligt, men kan også skyldes en skade - og fejlernæring.

http://www.kattegalleri.dk/grupper/kattesundhedogvelfrd/59430-patella_luxation__loese_knae

• #6   16. apr 2015 da jeg var på kv fik vi en lille killing ind. han endte med at have løse knæled i 3 knæ. nu var han heldig for ejeren af ham brugte en del penge på ham. det endte med en regning på ca 20000 kr.
    vi kunne desværre ikke hjælpe - vi havde tilbudt at de kunne leverer ham tilbage, og få en ny kat. Men de valgte så at betale selv.

• #8   16. apr 2015 Det er ikke dyrlæge-hvem-som-helst der får love at rykke på mine kattes knæ. Der er alt for mange der ikke har fornemmelsen for at katte knæ er meget anderledes end hunde knæ.

Jeg har haft katte med grad to - aldrig nogen der var operationskrævende

• #9   16. apr 2015 # 7) smiley Pyha, nej man skal ikke være for autoritetstro eller have blind tillid.
    Det ville dog være forfærdeligt hvis hun havde skullet gennemgå en svær operation, der er fuldkommen unødvendig. Godt at du fik en second opinion ved en anden dyrlæge!

• #11   17. apr 2015 Tja, det kan være at narkosen har betydning... jeg aner det ikke, men hvis det har, burde dyrlægen da vide det.

• #12   17. apr 2015 vi havde faktisk en voksen kat på kv også. en dag hvor ham og brormand legede blev han lige pludselig halt. her kunne vores internatsleder dog lige smutte knæet på plads igen - hun har selv haft katte med det problem, både hjemme og på kv.
    men da han så gjorde det igen et par dage senere, valgte vi at han skulle aflives - det samme blev brormand da de to var deres et og alt.
    man skal lige huske på at kv ikke har alverdens penge, og står katten uden at have en rimelig change for at få et hjem, ja så bliver der ikke kostet flere penge end nødvendigt på katten. det er hårdt, men kun for os.

personligt ved jeg ikke hvad jeg ville gøre. har ikke selv haft nogle med de problemer. jeg syntes dog at det var hårdt at se på den voksne kat, for han havde ondt.

• #13   18. apr 2015 Hvis man skulle rådgive en veninde, der eventuelt står overfor sådan en situation: at de har kastet deres kærlighed på en kat, der (eventuelt) har løse knæ. Hvad bør man rådgive?

• #14   18. apr 2015 det afhænger af graden hvad rådet skal være.
    Jeg solgte for 10 år siden en kat med grad to - hun har aldrig haft problemer

Kommentér på:
Løse ben - medfødt sygdom?

Annonce