3.928 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Purløg?? Purløg??

Ja mine katte er hel vilde med purløg.. Har en purløgs plante som jeg har forsøgt og få til og gro op, men det når den aldrig, før kattene har spist det..

Kan de blive syge af det??
Og nogen der ved grunden til at katte er så vilde med det.. De gider nemlig ik rigtig kattegræs, så undre mig lidt..

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Køkkenamatur er løst 800 kr.
  • Vandhane skiftes 750 kr.
  • vinduespusning 800 kr.
  • Samle gyngestativ 630 kr.
  • Hænge badeværelsesspejl og soveværelsesspejl op og ophængning af loftslampe ikøkken 850 kr.
  • Græsslåning naturgrund 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Purløg??
  • #1   5. apr 2009 Løg, også hvidløg og purløg er giftigt for katte, de indeholder sulfoxider og disulfider, det kan ødelægge de røde blodlegemer og give Heinz Body Anæmi, hvidløg og purløg indeholder mindre end alm. løg, men da stoffet ophobes i kroppen, er det klogt at være påpasselig.

http://siamis.com/Helse/giftigeplanter2.html

• #2   5. apr 2009 Gitstofferne fra løg, også purløg, ophobes i kroppen, så forgitnig sker langsomt

• #3   5. apr 2009 Har ellers lige læst noget andet om purløg, fra et link jeg fik i et andet indlæg: (link fjernet)
    Der står at det ikke er gríftig..

• #4   5. apr 2009 Karina, før du kommer med sådan en udtalelse burde du nok have undersøgt det lidt nærmere - purløg ophobes og er giftig

Nu har jeg ikke tid til at surfe rundt - men det her link er fra en 100% troværdig kilde
    http://www.exoticpetvet.net/avian/onions.html
    chives=purløg

• #5   5. apr 2009 Jeg har mailet brimavennerne og bedt om at få purløg fjernet

• #6   5. apr 2009 Øh sådan en udtalelse?? jeg har inte sagt, fortalte det kun, så slap hel af.. Det jo ik mig der har skrevet det der står nogen af stederne.. Og tror ik på nogen af linkene, før jeg har fået en snak med min dyrlæge, da ingen af mine katte er døde af det i nu.. Og min mors katte er heller ik døde af det...
    Men ringer til min dyrlæge imorgen og får en snak, så jeg mere sikker.. For en dyrlæges ord er jeg sikker, når der kommer så forskellige svar..

Men på forhånd tak for svar..

• #7   5. apr 2009 Ingen grund til at føle sig fornærmet, som du selv skriver har du ikke skrevet det. Men du linker til det, og det er næsten det samme, ingen liker vel til noget de er uenige i?
    Der er masser af sider på nettet der ikke stemmer i overens med sandheden - ikke af ond vilje, men af mangel på at vide bedre.

Du kan også købe hvidløgspiller til hund og kat - præcis lige så farlig, nedbryder de røde blodlegener, det giver anæmi. Katten producerer hele tiden nye men kan de ikke følge trit med med nedbrydelsen får katten anæmi. Det kan jeg skrive side op og ned om hvad det er, skulle jeg komme i det humør.

(link fjernet)

Her er alle eksperterne samlet om denne link:
    http://veterinarymedicine.dvm360.com/vetmed/Medicine/Toxicology-Brief-iAlliumi-species-poisoning-in-dog/ArticleStandard/Article/detail/174478

Der er tonsvis af information om det, også fr seriøse kilder. Søg og du skal finde.

Spændt på at høre hvad din dyrlæge siger.

• #8   5. apr 2009 Jeg er ikke uening med noget, jeg ikke kender til, som jeg skriver, så ved jeg ikke hva der er rigtig, slet ik når jeg får så forskellige svar som jeg gør..
    Gav linke for at fortælle at der bliver sagt noget et andet sted.. Da jeg inte ved og derfor vil snakke med min egen dyrlæge før jeg er sikker på noget..
    Prøv og læs hva jeg skriver, inden du begynder og snakke som du gør til mig..

Og med hensyn til hvidløg til hundeog katte, man kan os få til heste og det er os farligt for dem, derfor ska man følge de anvisninger som der er.. Mine heste får hvidløg, men der er lavet foderplan til dem, så de får ikke andet ind det de ska ha..

Men gider ik diskutere om noget, da jeg kun tag efter en dyrlæges anvisning.. Og lave ik et indlæg for at blive talt til på den måde.. For jeg har på inte tidspunkt sagt at jeg er enig i noget, husk det..
    Havde jeg fået ens svar fra alle, havde jeg nok været mere sikker, men da jeg ik har fået det, så ved jeg ik hva jeg ska tro..
    Og da ingen af mine katte eller min mors tidligere katte (min mor er død) er døde eller blevet syge af at spise purløg, så er jeg i meget i tvivl..
    Men siger inte om at du ik taler sand.. For kan jeg ikke siger, før jeg ved noget med sikkerhed..
    Og det heller ik fordi jeg fodre mine dyr med purløg, de snupper det selv fra mit køkkenbord, når jeg har noget ståene..
    Meningen er at jeg vil sætte det ud i min have..

Nå men fortsat god dag alle sammen

• #9   5. apr 2009 Iøvrigt kan desværre ikke eng, så dine link kan jeg ik bruge til noget..

• #10   5. apr 2009 Fra den danske dyrlægefoenings hjemmeside, information som enhvr dyrlæge burde være i besiddelse af

(link fjernet)

Håber linken åbner, jeg kan ikke kopiere teksten

• #11   5. apr 2009 Iøvrigt er hvidløg også farligt til hunde - det har jeg læst masser om - kan ikke udtale mig om hest.

Jeg kan fortælle, så det gør det mere forståeståeligt, at alle dyr ikke tåler det samme. Jeg kan ikke huske hvad planten hedder, hvide får kan de alt det de vil - sorte får dør af den hvis de æder den

• #12   5. apr 2009 Ved skam godt at dyr ikke tåler det samme, er ikke dum...
    Men tror ik du læser hva jeg skriver.. Så jeg dropper dette emne..

• #14   6. apr 2009 For det ikke skal blive besværligt - det lykkedes ig at kopiere fra den danske dyrlgeforeinings hjemmeside - her er teksten - linken lngere oppe i tråden

Forgiftninger hos hund og kat

Advarsel: Oplysningerne på denne side er kun vejledende. Der kan være andre stoffer end de her nævnte, der er giftige. Spørg dyrlægen til råds i alle tvivlstilfælde

Forebyg forgiftninger i hjemmet:
    Opbevar al medicin udenfor dyrets rækkevidde
    Opbevar medicin til dyr og mennesker adskilt
    Giv aldrig et dyr medicin, der er beregnet til mennesker – giv kun medicin der er ordineret af en dyrlæge.
    Nogen fødemidler, (f.eks. chokolade, løg, rosiner, vindruer, avocado, nogle nødder, lakrids, fødemidler og slik sødet med xylitol) kan være giftige for dyr.
    Nogle planter er giftige, f.eks. liljer, julestjerner og påskeliljer. Hold stueplanter og blomsterdekorationer ude af dyrets rækkevidde og opbevar f.eks blomsterløg forsvarligt.
    Undgå, at dyret kan få kontakt til rengørings-, bil- og andre kemikalier, f.eks. benzin og dieselolie, kølervæske, terpentin, spildolie og smøreolie.
    Hold dyret væk fra haver og andre arealer der kan være sprøjtet med gift, eller hvor der kan være spredt gødning eller gift ud, specielt er sneglegift og muse- og rottegift ofte årsag til forgiftninger.
    Opbevar sprøjtegifte på et sikkert sted, utilgængeligt for børn og dyr.
    Efterlad ikke spande eller kander med færdigblandede gifte eller andre kemikalier.
    Lad ikke dyr drikke af damme eller bassiner der ser forurenede ud.
    Afspær områder med nystøbt beton/cement og lignende til det er ”gåtørt”

• #15   7. apr 2009 Karina(23) *DK Bjørnholt* .

Fik du spurgt din dyrlæge?

Kommentér på:
Purløg??

Annonce