Katteavl? Katteavl?
Af ren og skær nysgerrig, hvor gammel er hunkatte - og for den sags skyld også hankatte - når man begynder at bruge dem i avlen?
Grunden til at jeg spørger, er at nu har jeg set flere voksne hunkatte som sælges som "pensionister" og det gør de bare som 2-3 års tit, det synes jeg virker meget tidligt at pensionere dem efter avl?
- Eller hvad?
Hvornår begynder man avlen på en kat? Og hvor ofte får de så kuld, forudsat at de får flere end et?
Er de virkelig færdige som 2-3 års? Jeg mener, en kat blir jo let væk 15+ år, så virker det ikke af meget hvis de er startet i avlen før 2-3 år? Hvis man gør det, hvorfor så?
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
Jeg vil tro det kommer lidt an på racen hvornår man begynder avlen
Der er jo ingen grund til at lave rigtig mange kuld på den samme hunkat, så sender man jo bare de samme gener afsted igen og igen
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 18 Svar: 1.347
Når man er registreret opdrætter/ medlem af de 4 hovedklubber under den danske paraplyorganisation Fellis Danica som er medlem af Fife.
Skal man over holde 24 måneds reglen som hedder højst 3 kuld.
Vores hunkatte har højst fået et kuld om året.
Ang alder når man vælger at sætte en kat på pension, tja det kommer helt an på hver enkel kat. Trives den som fertile , hvordan er deres kondition ja det er meget der spiller ind og kattens tav kommer i første række
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Jeg fortæller dette for at fortælle hvorfor man ved de fleste hunkatte ikke har mulighed for at vente 2 år fra hun startede med at gå i løb til hun bliver parret. Hunkatte hos de fleste racer bliver fertile omkring de 10-12 måneder (nogle gange før, så tidligt som 5-6 måneder)
For hankattenes vedkommende bliver de ofte fertile ved ½-1½ år, og ikke alle hankatte trives i deres fertilitet, og opdrætterne vil derfor typisk forsøge at bruge sådan en hankat hurtigt og så kastrere ham (hvis de da ikke bliver nødt til at kastrere inden brug, det er sket).
Så en han eller hunkat kan sagtens være færdig i avlen inden den er 2 år. Jeg har pt et kuld på en hunkat, der blev parret da hun var 1 år. Hankatten var der 10½ måned og lidt af en pestilens for sine omgivelser, så han blev kastreret blot to uger efter hunkatten var parret. Hunkatten skal kun have dette ene kuld. Nu skal hankatten ikke flytte fra sin ejer og hunkatten heller ej flytte, men ejede jeg nu dem begge og de ikke trivedes her efter kastrering, så ville jeg reelt set stå med to katte, der var "pensionister" fra deres avlskarriere inden de var blevet 1½ år
Der er i øvrigt andre negative effekter ved at vente til en kat er f.eks. 3 år med at få første kuld, nemlig at hunkattens skelet på det tidspunkt allerede er blevet noget mere stift, hvilket giver øget risiko for en besværlig fødsel
Og at en kat kastreres efter et kuld behøver ikke betyde at der er noget i vejen med den. Det kan blot være at der vurderes at der er tilstrækkeligt meget med en lignende stamtavle i brug i racen, til at man ønsker at den pågældende kat skal bidrage med mere end et kuld - eller man har fået lige det man ønskede i det første kuld, og vil derfor arbejde videre med det.
sep 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 7 Emner: 25 Svar: 113
Synes bare det lød voldsomt med en "pensionist" på f.eks. 2-3 år, det er jo først dér hundene begynder
Er også helt med på hvorfor man neutraliserer dem, men anede intet om at de kunne være i løbetid/brunst så tit som hver anden uge nærmest
Aner intet om kattes fertilitet og avl, mine er alle neutraliserede og skal de to små hittekillinger vi har blive så får de samme tur
Lød bare så hurtigt med en 2-3 årig "pensionist" når de jo blive ret gamle, men jeg takker mange gange for forklaringen
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.489
Hunhunde og hunkatte kan jo ikke komme med så mange kuld som et handyr.
Jeg har også fået at vide det er sjældent en hankat er fertil i mere end 2 år.
Min tidligere opdrætter har lige en kunst pause i sit opdræt, og da hankatten ikke skulle have besøg af damer i den nærmeste tid, blev han fikset, for det ville være synd andet, flere piger er også lukket, et par stykker må på ppiller en tid, så når pausen er slut? Er det næsten forfra igen
maj 2007
Det skal katte ikke (Ud over de test man kan lave hos egen dyrlæge)
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.489
maj 2007
sep 2008
Jeg undrede mig bare over at en kats "avlskarrierer" er så hurtigt overstået, hvor en hunds jo løber noget længere - nu er det lige hunde jeg har sat mig ind i, som sagt aner jeg intet om katteavl fordi jeg ikke skal foretage mig noget indenfor katteavl
Så var udelukkende et spørgsmål om hvornår en kats "avlskarrierer" startede egentligt - det giver jo fint mening hvis de kan/må/bør starte omkring 1 års alderen og set i forhold til problematikken omkring løbetider/brunst ved en hunkat der kan være så hyppig kan jeg godt forstå man hurtigere vælger at få avlen "overstået" <- Det skal ikke forståes negativt.
Er trodsalt lidt "nemmere" med en hund, der har 1-3 løbetider om året og det er dét
Eneste grund til at jeg lige sammenlignede med en hund, var at det er dét jeg lige kunne *GG*
Mht. avlsgodkendelse af hunde, så afhænger det helt af klub og race.
- Hvis man vælger at bruge klubber/foreninger.
Nu forholdt jeg mig bare til ren og skær avl og ikke avlsgodkendelser m.v.
maj 2007
De flestes hundes karriere starter ret sent i forhold til katte..
sep 2008
- Hvad gør man så i forhold til chippen hvis der skal laves et kuld på katten på et tidspunkt - eller er det chip i og så virker den, forevigt agtigt? Eller "udløber" den engang? Har aldrig hørt om en chip til kemisk kastration før!
Men enig, kælekarrieren er ikke ovre blot fordi "reproduktions-udstyret" mangler
- Mine drenge er ihvertfald ikke blevet mindre kælne af dén grund
jun 2009
Følger: 14 Følgere: 13 Katte: 9 Emner: 6 Svar: 177
Jeg har en avlspige på 2 der ikke har fået killinger endnu (da der har været fkus på udstilling) jeg regner med et kuld på hende snart (regner med parring sidst i september)
Det er ikke et problem at det er nogle af de samme gener der er blevet sendt ud da jeg har neutraliseret alle killinger der er solgt på nær en pige som har været mor til et kuld i 2 års alderen.
Mine katte som ikke bruges til avl er neutraliserede
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
jun 2009
sep 2008
Tusind tak for link og forklaring!
- Ja der er jo altid en risiko ved den slags, neutralisering er vist det eneste man kan sige er 100% sikkert.
Hvis nu hunkatten laver et fantastisk lækkert og skønt kuld og har noget positivt at bidrage med så kan jeg da godt forstå ærgelsen i at den bliver steril efter det ene kuld/pga. chippen, selvfølgelig er et kuld hårdt for dyret men der er jo ikke tale om skamavl - uden at have forstand på katte vil jeg vove den påstand at to kuld ikke er skamavl, hehe.
Men er da smart med sådan en chip, har hørt om p-stave til hunde og lignende - ja og så p-piller, men en chip fylder jo noget mindre og er da let at administrere og på sin vis mere sikker end p-piller, for dem som glemmer det.
Men kan godt forestille mig problematikken i at neutralisere en ældre kat, altså forstå mig ret - hvis en kats "avlskarriere" er ovre som 2-3 års og de bliver 15+ år, kan man jo også hurtigt ende op med mange katte hvis man vil føre sin avl videre - dermed ikke sagt at avlere ikke er glade for deres katte men det kan jo også være problematisk hvis man gerne vil føre sin linie videre, at beholde alle kattene - især hvis de så ikke fungerer efter neutralisering.
Regner også på det kraftigste med at om en lille månedstid, så ryger "indmaden" på vores to hittekillinger, skal IKKE risikere noget - og bare tanken om at lade dem gå fertile med risiko for brunst/løbetid hver 2. uge
Eva K
Lige præcis, - jeg er af natur ret nysgerrig og man bliver ikke klogere hvis man ikke spørger
- Selvom jeg måske ikke skal bruge denne viden til noget specifikt, så synes jeg da det er interessant at lære mere om mine kattes fertilitet m.v. - jeg holder mig jo til den "sikre løsning" og neutraliserer, men det skader jo aldrig at vide mere om de dyr man holder sig
Pifuni
- Uha lyder ikke rart med sådan nogle fødsler, må være svært at stå med. Man ved altid der er en risiko men aldrig rart når det så går galt
Kan I så mærke en ændring i hendes sind efterfølgende?
jun 2009
Ja til det med at neutralisering er det eneste man kan sige er 100% sikkert så er det sket flere gange at fx på en hunkat at noget af livmorden er glemt og katten så går i løb eller ender drægtig
Ja Alma er mere rolig men hun er den nederste så hun er også lidt forsigtig. Hun er en stor slikker og er blevet mere modig og selvstændig efter hun blev neutraliseret
Vores første kejsersnit gik bedre men tiden efter var værre : Coco fødte 2 killinger men gik så i stå. Dyrlægen pillede 2 levende killinger ud. 1 pige og en dreng. Coco´s datter Brandy havde født 2 dage før og passede de 2 derhjemme (og hendes egne 4) mens Coco var inde og få de andre ud
Den lille pige overlevede g har ingen problmer idag
Katteavl?