2.406 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Katteavl? Katteavl?

Af ren og skær nysgerrig, hvor gammel er hunkatte - og for den sags skyld også hankatte - når man begynder at bruge dem i avlen?

Grunden til at jeg spørger, er at nu har jeg set flere voksne hunkatte som sælges som "pensionister" og det gør de bare som 2-3 års tit, det synes jeg virker meget tidligt at pensionere dem efter avl?
- Eller hvad?

Hvornår begynder man avlen på en kat? Og hvor ofte får de så kuld, forudsat at de får flere end et?

Er de virkelig færdige som 2-3 års? Jeg mener, en kat blir jo let væk 15+ år, så virker det ikke af meget hvis de er startet i avlen før 2-3 år? Hvis man gør det, hvorfor så? smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af gardinstang – soveværelse. 500 kr.
  • Have mand 500 kr.
  • Nedtagning af ladeboks 1.000 kr.
  • hækklipning 1.490 kr.
  • Installation af vaskemaskine og tørretumbler 1.500 kr.
  • Rulle en rullegardin op 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Katteavl?
  • #1   3. aug 2013 En kat kan godt blive pensionist efter bare 1 kuld..

Jeg vil tro det kommer lidt an på racen hvornår man begynder avlen smiley

Der er jo ingen grund til at lave rigtig mange kuld på den samme hunkat, så sender man jo bare de samme gener afsted igen og igen smiley

• #3   3. aug 2013 Man siger for det meste at katte skal have deres første kuld når de er mellem et og to år .
    Når man er registreret opdrætter/ medlem af de 4 hovedklubber under den danske paraplyorganisation Fellis Danica som er medlem af Fife.
    Skal man over holde 24 måneds reglen som hedder højst 3 kuld.
    Vores hunkatte har højst fået et kuld om året.
    Ang alder når man vælger at sætte en kat på pension, tja det kommer helt an på hver enkel kat. Trives den som fertile , hvordan er deres kondition ja det er meget der spiller ind og kattens tav kommer i første række

• #4   3. aug 2013 Rollo's Dyr - For en del hunkatte så ville det tangere til dyreplageri at lade dem gennemgå gentagende løbetider for at vente på at de skal blive 3 år inden et kuld smiley Jeg kan f.eks. nævne min egen hunkat, der har 1 uges løb, 1 uges pause og så 1 uges løb igen, og sådan bliver det ved, hvis ikke hun bliver parret eller kommer på p-piller. Og som du måske ved har p-piller nogle negative effekter som risiko for kræft samt livmoderbetændelse. Gentagne løbetider giver i øvrigt også risiko for livmoderbetændelse.
    Jeg fortæller dette for at fortælle hvorfor man ved de fleste hunkatte ikke har mulighed for at vente 2 år fra hun startede med at gå i løb til hun bliver parret. Hunkatte hos de fleste racer bliver fertile omkring de 10-12 måneder (nogle gange før, så tidligt som 5-6 måneder) smiley De fleste hunkatte bliver derfor parret når de er omkring 1 år. Nogle af de senere udviklede racer har 1½ år som ca. tidspunkt smiley

For hankattenes vedkommende bliver de ofte fertile ved ½-1½ år, og ikke alle hankatte trives i deres fertilitet, og opdrætterne vil derfor typisk forsøge at bruge sådan en hankat hurtigt og så kastrere ham (hvis de da ikke bliver nødt til at kastrere inden brug, det er sket).

Så en han eller hunkat kan sagtens være færdig i avlen inden den er 2 år. Jeg har pt et kuld på en hunkat, der blev parret da hun var 1 år. Hankatten var der 10½ måned og lidt af en pestilens for sine omgivelser, så han blev kastreret blot to uger efter hunkatten var parret. Hunkatten skal kun have dette ene kuld. Nu skal hankatten ikke flytte fra sin ejer og hunkatten heller ej flytte, men ejede jeg nu dem begge og de ikke trivedes her efter kastrering, så ville jeg reelt set stå med to katte, der var "pensionister" fra deres avlskarriere inden de var blevet 1½ år smiley

Der er i øvrigt andre negative effekter ved at vente til en kat er f.eks. 3 år med at få første kuld, nemlig at hunkattens skelet på det tidspunkt allerede er blevet noget mere stift, hvilket giver øget risiko for en besværlig fødsel smiley

Og at en kat kastreres efter et kuld behøver ikke betyde at der er noget i vejen med den. Det kan blot være at der vurderes at der er tilstrækkeligt meget med en lignende stamtavle i brug i racen, til at man ønsker at den pågældende kat skal bidrage med mere end et kuld - eller man har fået lige det man ønskede i det første kuld, og vil derfor arbejde videre med det.

• #6   4. aug 2013 Nu var det ikke så meget antallet af kuld som undrer mig, kan sagtens se fornuften i få kuld smiley

Synes bare det lød voldsomt med en "pensionist" på f.eks. 2-3 år, det er jo først dér hundene begynder smiley

Er også helt med på hvorfor man neutraliserer dem, men anede intet om at de kunne være i løbetid/brunst så tit som hver anden uge nærmest smiley Det lyder dælme voldsomt! Stakkels kat - og stakkels ejer som sikkert skal høre på en hunkat gå rundt i brunst 24/7 smiley

Aner intet om kattes fertilitet og avl, mine er alle neutraliserede og skal de to små hittekillinger vi har blive så får de samme tur smiley

Lød bare så hurtigt med en 2-3 årig "pensionist" når de jo blive ret gamle, men jeg takker mange gange for forklaringen smiley

• #7   4. aug 2013 Selv hunde er der begrænsninger på, alt efter rasen, man vil ikke have domino avl, altså at der kommer for mange hvalpe efter den samme hanhund, så skal der holdes en længere pause, så må han godt bruges igen.
    Hunhunde og hunkatte kan jo ikke komme med så mange kuld som et handyr.
    Jeg har også fået at vide det er sjældent en hankat er fertil i mere end 2 år.
    Min tidligere opdrætter har lige en kunst pause i sit opdræt, og da hankatten ikke skulle have besøg af damer i den nærmeste tid, blev han fikset, for det ville være synd andet, flere piger er også lukket, et par stykker må på ppiller en tid, så når pausen er slut? Er det næsten forfra igen smiley

• #8   4. aug 2013 Hunde skal så vidt jeg ved først godkendes til avl..

Det skal katte ikke (Ud over de test man kan lave hos egen dyrlæge)

• #9   4. aug 2013 Beltane det kommer an på rasen, nogle skal kun udstilles hvis de vil opnå feks stempel i stambog fra foreningen for små selskabshunde, og selvfølgelig de helbreds tjek som kræves til netop den rase, men de fleste små hunde skal øjenlyses og tjekkes for patella luxion, staves??

• #10   4. aug 2013 Men skal de ikke være avlsgodkendt for at man kan få stamtavle på hvalpene?

• #11   4. aug 2013 Tror I misforstår mig lidt, jeg snakker ikke om antal kuld eller at det er ærgerligt at neutralisere dyrene smiley

Jeg undrede mig bare over at en kats "avlskarrierer" er så hurtigt overstået, hvor en hunds jo løber noget længere - nu er det lige hunde jeg har sat mig ind i, som sagt aner jeg intet om katteavl fordi jeg ikke skal foretage mig noget indenfor katteavl smiley

Så var udelukkende et spørgsmål om hvornår en kats "avlskarrierer" startede egentligt - det giver jo fint mening hvis de kan/må/bør starte omkring 1 års alderen og set i forhold til problematikken omkring løbetider/brunst ved en hunkat der kan være så hyppig kan jeg godt forstå man hurtigere vælger at få avlen "overstået" <- Det skal ikke forståes negativt.

Er trodsalt lidt "nemmere" med en hund, der har 1-3 løbetider om året og det er dét smiley Men omvendt så er avlen jo så også længerevarende med en hund.

Eneste grund til at jeg lige sammenlignede med en hund, var at det er dét jeg lige kunne *GG*

Mht. avlsgodkendelse af hunde, så afhænger det helt af klub og race.
    - Hvis man vælger at bruge klubber/foreninger.

Nu forholdt jeg mig bare til ren og skær avl og ikke avlsgodkendelser m.v.

• #12   4. aug 2013 Hunkatte kan gå i løb mange gange på et år hvis de ikke får killinger..

De flestes hundes karriere starter ret sent i forhold til katte..

• #14   5. aug 2013 DK Feline Basix .
    - Hvad gør man så i forhold til chippen hvis der skal laves et kuld på katten på et tidspunkt - eller er det chip i og så virker den, forevigt agtigt? Eller "udløber" den engang? Har aldrig hørt om en chip til kemisk kastration før! smiley

Men enig, kælekarrieren er ikke ovre blot fordi "reproduktions-udstyret" mangler smiley
    - Mine drenge er ihvertfald ikke blevet mindre kælne af dén grund smiley

• #15   5. aug 2013 Med min 3 første avlshunner startede de med at få et kuld da de var lidt over et år. Den yngste fylder 5 til decmber g bruges stadig til avl. den ældste er lige blevet 7. Den 3 er ikke avlsmis men kun hyggemis nu da hun ikke duede til avl. De har højest fået et kuld om året og de startede som sagt da de var over 1 år. den ældste regner jeg ikke med at få flere uld på men hun er bare sådan en god mor.

Jeg har en avlspige på 2 der ikke har fået killinger endnu (da der har været fkus på udstilling) jeg regner med et kuld på hende snart (regner med parring sidst i september) smiley

Det er ikke et problem at det er nogle af de samme gener der er blevet sendt ud da jeg har neutraliseret alle killinger der er solgt på nær en pige som har været mor til et kuld i 2 års alderen.

Mine katte som ikke bruges til avl er neutraliserede smiley

• #17   5. aug 2013 Rollo's Dyr - Ja, og når man undrer sig, så er det gode jo at spørge på en pæn og saglig måde (som du gør) for at få en uddybende forklaring på hvorfor forholdene er som de er hos katte smiley

• #18   5. aug 2013 Vores neutraliserede hunkat Alma som skulle have indgået i vores avl havde tendens til at føde for tidligt og stoppe midt i fødslen hvilket har resulteret i 2 kejsersnit og ingen killinger desvære smiley Jeg vil mene at hun var for "Lille" da hun har en lille kropsbygning men man kan jo aldrig vide smiley

• #19   5. aug 2013 DK Feline Basix
    Tusind tak for link og forklaring! smiley
    - Ja der er jo altid en risiko ved den slags, neutralisering er vist det eneste man kan sige er 100% sikkert.

Hvis nu hunkatten laver et fantastisk lækkert og skønt kuld og har noget positivt at bidrage med så kan jeg da godt forstå ærgelsen i at den bliver steril efter det ene kuld/pga. chippen, selvfølgelig er et kuld hårdt for dyret men der er jo ikke tale om skamavl - uden at have forstand på katte vil jeg vove den påstand at to kuld ikke er skamavl, hehe.

Men er da smart med sådan en chip, har hørt om p-stave til hunde og lignende - ja og så p-piller, men en chip fylder jo noget mindre og er da let at administrere og på sin vis mere sikker end p-piller, for dem som glemmer det.

Men kan godt forestille mig problematikken i at neutralisere en ældre kat, altså forstå mig ret - hvis en kats "avlskarriere" er ovre som 2-3 års og de bliver 15+ år, kan man jo også hurtigt ende op med mange katte hvis man vil føre sin avl videre - dermed ikke sagt at avlere ikke er glade for deres katte men det kan jo også være problematisk hvis man gerne vil føre sin linie videre, at beholde alle kattene - især hvis de så ikke fungerer efter neutralisering.

Regner også på det kraftigste med at om en lille månedstid, så ryger "indmaden" på vores to hittekillinger, skal IKKE risikere noget - og bare tanken om at lade dem gå fertile med risiko for brunst/løbetid hver 2. uge smiley Hoooold da op, nej tak!

Eva K
    Lige præcis, - jeg er af natur ret nysgerrig og man bliver ikke klogere hvis man ikke spørger smiley Så er det skønt at der er folk som gider bruge tid på at fortælle og forklare og dele ud af deres viden!
    - Selvom jeg måske ikke skal bruge denne viden til noget specifikt, så synes jeg da det er interessant at lære mere om mine kattes fertilitet m.v. - jeg holder mig jo til den "sikre løsning" og neutraliserer, men det skader jo aldrig at vide mere om de dyr man holder sig smiley

Pifuni
    - Uha lyder ikke rart med sådan nogle fødsler, må være svært at stå med. Man ved altid der er en risiko men aldrig rart når det så går galt smiley

Kan I så mærke en ændring i hendes sind efterfølgende? smiley

• #20   6. aug 2013 Rollo´s Dyr :
    Ja til det med at neutralisering er det eneste man kan sige er 100% sikkert så er det sket flere gange at fx på en hunkat at noget af livmorden er glemt og katten så går i løb eller ender drægtig smiley

Ja Alma er mere rolig men hun er den nederste så hun er også lidt forsigtig. Hun er en stor slikker og er blevet mere modig og selvstændig efter hun blev neutraliseret smiley Nej det er bestemt ikke rart at stå med... Alma har vi stået med to gang : 1 gang med 3 døde killinger ved kejsersnit, 2 gange med en død ved kejserenit og en levende meget lille dreng (hun fødte for tidligt og gik så i stå) den lille dreng døde 2 dage efter selvom vi gjorde alt hvad vi kunne for at hlde liv i ham smiley

Vores første kejsersnit gik bedre men tiden efter var værre : Coco fødte 2 killinger men gik så i stå. Dyrlægen pillede 2 levende killinger ud. 1 pige og en dreng. Coco´s datter Brandy havde født 2 dage før og passede de 2 derhjemme (og hendes egne 4) mens Coco var inde og få de andre ud smiley derhjemme ville Coco ikke tage sig af drengen og han var meget svag. Han ville ikke sutte og lå bare og pev. Coco flyttede de andre og efterlod ham, så vi måtte holde ham varme om natte og give ham sonde mad. Det holdt kun en dag desvære. Dyrlægen mener at der var noget galt med ham (også fordi Coco forlod ham som de gør i naturen) smiley

Den lille pige overlevede g har ingen problmer idag smiley

Kommentér på:
Katteavl?

Annonce