{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.825 visninger | Oprettet:

Han bliver ved med at være syg. {{forumTopicSubject}}

Hej KG.

Jeg er rimelig ny herinde, og nu har jeg brug for jeres vejledning.

Min kæreste og jeg købte for ca. 3-4 uger siden en lille langhåret kattekilling. Hans forældre er MCO men der er ingen stamtavle på ham.

Da vi fik ham hjem, fik han dagen efter øjenbetændelse. Efter 2 dage var det ene øje helt lukket, og vi ringede til dyrlægen som bad os komme med ham. Hun gav os øjendråber og fandt samtidig ud af at han havde lopper, øremidder og orm. Som alt sammen også blev behandlet.

Efter 5 dage på øjendråber var det ikke blevet bedre, og han virkede slatten og varm. Så vi tog til dyrlægen igen. Der oppe havde han 39,4 i feber og fik et skud antibiotika i nakken, nye øjendråber med hjem og antibiotika mikstur som han skulle have i 7 dage.
Vi holdte øje med hans temp. og samme aften var den på 40. Dagen efter var den dog faldet igen til 39,4.

Nu har han fået antibiotika og øjendråber i 7 dage og virkede helt rask og frisk (meget frisk!) han stoppede med det medicinen i tirsdag.
I går begyndte hans øje så at løbe en lille smule igen, og han blinkede på den der karakteristiske måde. Og han nyser.

Hvorfor bliver han ikke rask? Han er inden for hele tiden, bliver ikke udsat for nogen form for smitter overhovedet. Han er blevet behandlet efter bogen og alligevel kommer det bare retur.. Jeg er så frustreret..

Han er ikke vaccineret endnu, da vi ville vente til han var rask - så han ikke bliver endnu mere syg af vaccinen. Nu er jeg lidt der hvor jeg overvejer at vaccinere ham alligevel, for at se om det kan hjælpe ham så han bliver rask. Men er det mon en løsning? Han har ikke feber nu. Han vokser som han skal og spiser rigtig godt. Vi vejer ham regelmæssigt, for at holde øje.

Har i nogen erfaring med dette?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Han bliver ved med at være syg.
  • #2   16. feb 2013 Han et vel ikke kommet over første omgang endnu, at han spiser og drikker er et godt tegn. Fortsætter det så besøg dr. Manden igen.

  • #3   16. feb 2013 Gaia&momo - Jeg har kontaktet avler, for at lade hende vide at han er syg. 2-3 gange. Hun siger at ingen af hendes katte er syge og at hun ikke har fået besked om nogen af hans solgte søskende skulle være syge. Så der kommer jeg ikke rigtig nogen vegne.

    Han spiser, drikker og leger meget - virker egentlig frisk og glad. Han er fræk som en slagterhund og prøver grænser af hele tiden, så humøret og energien fejler ikke noget. Det var kun da han havde feber at han var 'slatten'.

    Jeg tror jeg må prøve at ringe til dyrlægen på mandag, og høre om det kan hjælpe ham noget hvis han får vacc. nu. Eller om det er forsent eller for farligt at give ham den, hvis han ikke er 100% på toppen.



  • #7   16. feb 2013 prøv at google calici

  • #8   16. feb 2013 "Symptomerne på kattesyge er bla: "Der er mange forskellige symptomer ved denne sygdom, men de ofte sete er forkølelse, feber ..."

    Nej Gaia&Momo. Du ved ikke, hvad du taler om smiley
    ´
    De symptomer, der nævnes, er karakteristiske for katte<b>influenza</b> og IKKE katte<b>syge</b>, som er noget helt andet.

    Kattesyge (Panleukopæni) kan du læse om her:
    http://www.netdyredoktor.dk/kat/sygdomsleksikon/p/panleukopaeni.aspx

    Fællesnævner for dem er, at de er forårsaget af virus.
    Virus kan som bekendt ikke bekæmpes med antibiotica, men man giver det alligevel for at undgå følgesygdomme.

    Det er min erfaring, at antibiotica/øjendråber gives i for kort tid og min dyrlæge anbefaler da også behandling i en uges tid, EFTER symptomerne er væk.



  • jan b
    jan b Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Svar: 76
    #9   16. feb 2013 Felis og Mega har sagt det meste - jeg tilføjer så bare, at du ikke må vaccinere en kat der i forvejen er syg. Vil du vaccinere, så skal du vente til katten er helt symptomfri - men du vil altid risikere at noget bryder ud igen i forbindelse med vaccinen. Den slags bør gøres inden killinger flytter hjemmefra....

  • #10   16. feb 2013 Hende vi købte ham af, siger at han har fået ormekur og loppekur lige inden vi hentede ham. Hun tog også depositum på 500 kr. ved reservering. Hvilket vi gjorde.
    Dyrlægen sagde efterfølgende at han godt kan have fået ormekur og loppekur, men at killinger bare er meget modtagelige og han kan have fået det igen.

    Hvordan tester man for klamydia?

    Vi betalte 1600 kr. for ham. Og i behøver ikke sable mig ned, for ikke at have købt en stamtavle kat, det ærger jeg mig over hver dag. For Dexter har allerede nu kostet os 1000 kr. yderligere, og han er end ikke kastreret, vacc. eller øretatoveret endnu. Men må indrømme at jeg ikke viste ret meget om racekatte og de her såkaldte bybbere før jeg begyndte at læse med herinde. Og der var det forsent.
    Det eneste jeg trøster mig lidt med, er at så ville han ikke have været Dexter. Og nu er vi unægteligt meget forelskede i den lille misling.

    Selvfølgelig kan jeg ikke være sikker på hans race, men vi ønskede os en langhårs kat og begge forældre var langhårede. Vi så dem. Og Dexter er også langhåret. Om han er MCO eller ej, kan jeg ikke stille garanti for..


  • #12   16. feb 2013 Nu har jeg læst lidt om chlamydia hos katte. Det vil sige, når han bliver rask - så er sygdommen ikke farlig mere? Han kan godt leve med det og få det godt?
    Vi har jo ellers gjort det der stod man kan gøre. Give ham antibiotika og øjendråber/salve.

    Jeg havde måske bare en lidt naiv forestilling om at det var lettere at få opdrætter til at tage ansvar, end en ikke registreret opdrætter. F.eks i forhold til at dække nogle af de udgifter vi har haft på ham. Det ser ikke så godt ud, at en registreret opdrætter sælger syge katte, tænker jeg.. En ikke-reg. opdrætter kan bedre 'gemme sig'. Hun har ikke så mange at stå til ansvar for, f.eks et avlsforbund.

    Øv, hvor er det surt at han skal have det sådan. Jeg synes han har fået en rigtig led start..


  • #13   16. feb 2013 Herpes er ikke verdens undergang, men det er hårdt når det står på.

    Han skal behandles meget længere tid end de 7 dage du har fået til.
    Øjnene som jeg forstår er det værste på ham, skal du behandle til det er overstået og gerne lige et par dage ekstra. Nu ved jeg ikke hvad du har fået, men Kloramfenikol er rimelig godt til Herpesøjne, det kan holde det til et acceptabelt niveau, men det helbreder ikke. Skyl også gerne hans øjne mange gange om dagen med saltvand.
    Af antibiotika kan jeg anbefale Ronaxan som er godt til øvre luftveje, det fjerner ikke Herpes, men tager evt. følgesygdomme.
    Din kat vil altid være bærer af Herpes, men vil som regel ikke gå i udbrud hvis han lever et roligt og stabilt liv uden for mange omvæltninger, og skulle han få udbrud senere i livet, vil disse udbrud som regel ikke være så voldsomme og kræver som regel heller ikke behandling smiley

    Så op med modet og kom igennem denne omgang og forkæl din dreng smiley


  • #14   16. feb 2013 Nu er jeg nysgerrig: i nævner herpes hos katte... Smitter det på samme måde som hos mennesker? Kan herpes smitte fra menneske til kat og omvendt? Nej jeg taler ikke om at have sex med dyr, jeg mener hvis en herpes kat slikker på et åbent sår/i øjet/på munden og hvis et herpes menneske kysser en kat på næsen/munden/øjet? Er der nogen der ved det?

  • #15   16. feb 2013 Jeg havde en huskat der det første halve år havde halvkronisk øjenbetændelse.. Efter han blev kastreret gik det væk (Hvorfor det lige hang sammen ved jeg ikke) Og han havde ikke øjenbetændelse siden

  • #16   16. feb 2013 Herpes hos katte og hos mennesker er ikke det samme.
    Herpes hos kat er en luftvejssygdom og minder om vores Influenza og Herpes er luftbårent og smitter kun ved udbrud


  • #17   16. feb 2013 Ok tak. Ved du om menneske herpes kan smitte katte?

  • #18   16. feb 2013 Det kan det ikke smiley

  • #20   16. feb 2013 Om det er det ene eller det andet er behnadlingen for øvre ljuftvejsinfektioner den samme - som tidligere nævnt Ronaxan - og langvarig. Det er vigtigt der skylles efter eller katten spiser straks efter pillegivning da Ronaxan kan ætse

  • #21   17. feb 2013 Catica: Jubiii! Vil jo ikke smitte dem, så har været meget forsigtig med at kysse dem på ryggen så de ikke får drejet hovedet så jeg kom til at ramme for tæt på øje eller lign. smiley

  • #22   17. feb 2013 Han har fået synulox, flydende i sådan en pipette vi så har sprøjtet ind i munden på ham. Dyrlægen mente det ville være for svært at give ham rigtige piller, pga. hans alder. Og det hjalp også, han blev rask. Feberen faldt og humøret og aktivitets niveauet steg efter 1½ dag på medicinen.
    Samtidig fik han lux vådfoder blandet med lidt kaffefløde, for at sørge for at væskebalancen ikke faldt - og så fik han lidt råt kød næsten hver dag. Og han spiste som han skulle - han har en god appetit.

    Det eneste der er nu, er lidt flåd i øjnene - humøret fejler bestemt ingenting, han flyver rundt og laver ballade på højeste niveau. Han er en rigtig bisse.
    Men man bliver bare lidt træt i ansigtet af at han hele tiden fejler noget. Vi har jo ikke engang fået nydt ham rigtigt endnu, fordi vi hele tiden bekymre os om hvorfor han nu igen er syg.


  • #23   17. feb 2013 Jeg behandlede næsten fast hver måned med sådanne øjendråber (hedder noget med fu) Selvfølgelig med dyrlægen inden over...

    Derefter fjernede jeg snask med det samme jeg så det smiley

    Efter han blev kastreret var der ikke betændelse (Som sagt ved jeg ikke lige hvorfor det har en sammenhæng, men måske det har noget med hormoner at gøre)

    Han blev 5 år før han blev aflivet fordi han have kraftig foderallergi og loppe allergi smiley (Han kunne ikke spise noget uden at slå ud, prøvede alt fra allergifoder til råfodring)


  • #24   17. feb 2013 Og piller syntes jeg er nemmest at give smiley Jeg åbner munden på katten, "plumper" pillen så langt tilbage i munden som overhovedet muligt.

    Så holder jeg dens mund lukket (FOrsigtigt) og venter på tungen kommer ud (bare spidsen)

    Så tjekker jeg om pillen er væk, hvis ikke, så bliver munden lukket igen til tungen kommer ud smiley

    Det tager somregl få sekunder smiley


  • #27   17. feb 2013 Så var din karakter for høj.
    Din lærer må have "sovet i timen" og overset, hvad du skrev, for katteinfluenza er én ting - kattesyge noget andet (også med andre symptomer). Det drejer sig om to forskellige virussygddomme.
    <b>100 % sikkert</b>

    Vaccinerne mod disse virusbetingede sygdomme er heller ikke de samme, skønt de som regel gives i en kombivaccine.
    Dog fraråder flere dyrlæger og eksperter på området ikke at vaccinere mod Kattesyge så ofte, men det er en helt anden snak.


  • #28   17. feb 2013 Tak Felis smiley Det var det navnet var smiley

  • #29   19. feb 2013 Jeg vil blot komme med en lille opdatering - meget trist en..

    Dexter blev aflivet i dag. Han fik taget en blodprøve, som var positiv for katteleukæmi. Og så fik han fred efterfølgende..

    Jeg er rigtig ked af det, kan slet ikke stoppe med at græde. Vi havde ikke engang haft ham i en måned endnu - vi købte ham d. 25 sidste månede.



  • #31   19. feb 2013 Det gør mig ondt. Du skal få det på skrift af din dyrlæge - og så skal du have dine penge retur fra der du har købt den - og de bør teste både morkat og afkom

    Killingen er sikkert smittet via sin mor.



  • #32   19. feb 2013 smiley

  • #33   19. feb 2013 Sov sødt lille Dexter smiley Alt for tidligt du sku herfra smiley

  • #34   19. feb 2013 Det var godt nok trist smiley

  • #35   19. feb 2013 sørgelig slutning smiley må han vile i fred

  • #36   19. feb 2013 Tak, skal i have. Det er rigtig hårdt, troede ikke man sådan kunne knytte sig så meget på så kort tid - men det kan jeg åbenbart.

    Dyrlægen har skrevet sådan en erklæring med hans sygehistorie og diagnose samt behandling. + Vi har fået alle kvitteringer med hjem. Til sidst i erklæringen skriver dyrlægen at hun anbefaler avler at betale købessum + en del af dyrlæge regningerne tilbage til os.

    Jeg ringede til hende i dag, og forklarede hende situationen. Først sagde hun at hun ikke kunne betale os, men gerne ville tilbyde os en ny killing. Det sagde jeg nej til, og sagde at vi bare gerne vil have dækket vores udgifter. Vi har dyrlæge regninger for 2281 kr. og en købssum på 1600 kr.
    Så vi sender kopi af alt dokumentation til hende, og så håber vi at høre fra hende. Ellers så går vi hele vejen, så vidt muligt. Vi har dummet os fra start, men hun skal ikke slippe godt fra det her. Dexter skal ikke have levet forgæves.


  • #38   19. feb 2013 åh nej Nathja det gør mig frygtelig ondt at høre smiley R.I.P lille Dexter smiley jeg håber at hun er en regulær person om hun er opdrætter eller ej og giver jer kompensation både pengene tilbage for katten men også for dyrlæge regninger smiley
    men hårdt er det for han kommer jo ikke tilbage af den grund smiley alt for mange får sådan en dum første oplevelse af køb af kat hvor er det forfærdeligt.

    til det med de registrerede opdrættere så vil jeg vove den påstand at chancen for at få kompensation alligevel er højere ( selvom jeg godt ved nogen prøver at løbe fra det )
    håber i får mod på at købe engang igen, vil anbefale en registreret opdrætter da det som regel er nemmest at finde nogle oplysninger om dem på den ene eller anden måde eks på katteshow osv..... ellers vil jeg meget gerne hjælpe jer med at finde en opdrætter som kan siges god for ligegyldig hvilken race i vælger.... vi kommer tit på show og kan sagtens forhøre mig omkring

    stort trøste knus til jer smiley


  • #39   19. feb 2013 Felis - Lige præcis derfor skal vi ikke have nogen kat fra hende igen. Det er 110% sikkert.

    thomas & marlene - Jeg håber virkelig også at vi får vores penge tilbage. Lige nu har vi et hjem, som er fuldt ud indrettet til en lille killing. Alt hans legetøj, klatretræ, kattebakke mv. står her + vi har 15 kg. kattegrus og 10 kg. RC maine coon kitten foder stående, det eneste vi mangler er bare en kat. Jeg føler mig så snydt, jeg er så ked af det. Vi mangler ham virkelig herhjemme.

    Vi har faktisk kigget lidt på opdrættere i vores område, bare for at se hvem vi kan kontakte når vi er klar igen. Det bliver en registreret opdrætter denne gang og vi skal se dokumentation for at katten er sund og rask. Hvis ikke, tager vi selv katten til dyrlægen inden den kommer med hjem og tjekker den, inden vi betaler prisen. Vi har lært leksien.

    Men en ny kat er bare ikke muligt inden for nærmeste fremtid, med mindre hun betaler os vores penge tilbage og dækker nogle af de udgifter.


  • #40   19. feb 2013 Forfærdelig historie. R.I.P. Dexter, synd at dit liv blev så kort.

    Den opdrætter gør mig lidt aaarrgghhh.... for FeLV smitter ved spyt (madskåle) kattebakker - og værst af alt de er raske smittebærere i et stykke tid og så bliver de bare syge igen og igen! Hun kan ikke stille garanti for at de andre katte er raske inden de er testede - et par gange faktisk for det kan være såkaldte falsk negative - men ikke falsk positive. Det har noget at gøre med at hvis den er ny-smittet er der ikke nået at danne antistoffer endnu.. tror det er sådan.....

    Skal det absolut være en racekat? Du kan sagtens få en rask huskat - evt. igennem din dyrlæge. Tænk på alle dem der bliver indleveret til aflivning.


  • #41   19. feb 2013 Forresten så skal hun altså hoste op med nogle penge - som minimum købesummen!

  • #42   19. feb 2013 Marianne - Hun hævder at hendes katte er vaccineret, så hun forstår ikke at Dexter er blevet syg. Det startede dagen efter vi fik ham hjem, og han kom til dyrlægen 4 dage efter vi købte ham. Og han har ikke haft nogen som helst kontakt med andre katte i den tid vi har haft ham, så er det totalt umuligt at han er smittet her os hos.

    Mht. racekat - så skyldes det at vi rigtig gerne vil have en maine coon. Min kæreste har en drøm om at få en stor kat. Rigtig stor kat. (Ikke fed, men stor..) og det var derfor det blev Dexter. Han fik kvalitets mad, råt kød osv. for at give ham de bedste muligheder for at blive dejlig stor.

    Selvfølgelig kunne vi godt købe en alm. huskat, det har vi også snakket om før. F.eks fra internat - der har min mor to gode katte fra. Men det er bare ikke det vi drømmer om. Vi vil gerne have en lidt speciel, langhåret og stor kat.

    Men nu må vi se, lige nu kan alting ske. Mulighederne er åbne - men nu skal vi lige komme os over den her oplevelse.


  • #43   19. feb 2013 stakkels jer,og den lille fyr...
    en stor kat...vi har en kæmpe kat, en britte,de er bare skønne, han vejer ca 8 kg...


  • #44   20. feb 2013 Det er korrekt at man kan vaccinere, men hvis Mormis ikke var vaccineret og killingerne bliver det (hvilket jeg næppe tror da det ikke er alle steder det indgår i basisvaccinen) og killingerne bliver vaccineret - og i forvejen er smittebærere, så kan de ret hurtigt blive rigtigt syge.
    Det gør mig ondt for jer og selvfølgelig skal I først have en kat når I eer klar til det.
    Vil lige sige, at min ene huskat vejer 8 kg og er meget høj smiley


  • #45   20. feb 2013 Årrhh nej Nathja smiley
    R.I.P. lille Dexter..

    Håber i får jeres penge retur, det har hun bare at give jer, ellers sæt himmel og jord i bevægelse....


  • #46   20. feb 2013 jeg tænker måske kan jeres dyrlæge hjælpe med at anbefale en opdrætter ??? fordelen ved en opdrætter er jo at du ved 100 % sikkert hvem der er forældrene og dermed om de har evt sygdomme og om de er vaccineret osv som de skal... når killingen har tavle ( hvilket den SKAL have hos en registreret opdrætter ) ja så har den også fået min 1 vaccine og hos de fleste ( jeg ville som køber kræve det ) så har de en sundhedsbog med hvor dyrlægen notere om alt er som det skal være når den vaccineres også eventuelle tandfejl og Lign. snak evt med dyrlægen om hvad du skal holde øje med næste gang.... fordelen ved at spørge dyrlægen er jo at han/hun nok anbefaler nogen som er vant til at komme i klinikken og derfor har han/hun en fornemmelse af om dyrene bliver passet godt nok smiley

    håber i får pengene retur ellers må du true hende med et civilt søgsmål så kan det være hun får hænderne op af lommen


  • #47   20. feb 2013 Jeg skriver meget med opdrætter nu, og hun har også kontaktet min dyrlæge og snakket med hende. Hendes katte er åbenbart vaccineret, men hvis de ikke er testet kan de godt bærer smitten alligevel.

    Hun har ikke penge til at betale os nu, og jeg har kontaktet forbrugerklagenævnet. Vi har givet hende 14 dages frist.

    Dyrlægen har faktisk anbefalet en her i byen, som vi gerne vil ud og se. Men nu skal vi først have de penge, og de har vist lange udsigter. Jeg har også sagt at vi går hele vejen i retten om nødvendigt - men hvis hun ingen penge har, kan vi jo skrive alt det vi vil.

    Nu må vi se hvad der sker..


  • #49   20. feb 2013 Du kan have ret i der kan være lange udsigter hvis hun ingen penge har, meeen mon ikke hun har de penge hvis hun virkelig gerne vil... ellers må hun jo afdrage dem til jer... jeg kan godt tænke lidt hvad gør hun hvis hendes katte bliver syge ??? der er jo kontant betaling ved dyrlægen smiley nå men skulle i vinde en evt retsag så har i jo et krav på hende og så kan det offentlige gå ind og tage af eventuel indkomst eller overskydende skat o.lign

  • #50   20. feb 2013 Åh nej, sikke en forfærdelig opdatering! Mit hjerte græder med dig. Det var dog skrækkeligt.. Kan ikke sige så meget, end at jeg håber I finder en ny, sund og rask skøn mis, som I kan kaste al jeres kærlighed udover. Og så håber jeg selvfølgelig, at I får ALLE jeres penge igen, samt at opdrætter får tjekket sine katte!!

    Tanker fra mig.


  • #52   22. feb 2013 Vedr. smitte, så har jeg aldrig haft en "karantæne-tid" på trods af at jeg har haft det skidt i huset.
    Skåle, kattebakker og hjem skal gøres hysterisk rent - og evt. udskift legetøjet.
    Så er smitten borte.
    Sørg for at den kommende kat er / bliver testet før du får den overdraget, testen koster ikke alverden og du får ikke en hundesyg kat igen.

    Hvis FeLV ikke indgår i din dyrlæges basisvaccine kan du forlange at få den ved siden af.
    Kram herfra. det var skrækkeligt at sådan noget kan ske, når man i god tro køber hos en opdrætter.
    At hun siger at hun ikke har pengene, ja så må de være blevet hurtigt brugt, for du og de andre killingekøbere har jo betalt.....


  • #53   22. feb 2013 Marianne - Kan virussen overleve igennem længere tid? Jeg vaskede og sprittede hans skåle af i går, kradsetræet er stillet væk med legetøjet i og bakken mangler lige at blive vasket og sprittet. Men kradsetræet er jo ikke super nemt at vaske. Og det brugte han meget flittigt.

    Mht. test - så kan jeg garantere at vi ikke køber en kat igen, uden at den er testet. Også hvis det betyder, at vi selv skal køre forbi dyrlægen på vejen og få lavet den test. Min kæreste er især blevet meget skræmt af det, og siger at han simpelthen VIL ha en test, før han tager en ny ind. Så vi tænker, at hvis testen ikke er foretaget, må vi gøre som man gør, når man køber en hest. Køber betaler dyrlægeregningen hvis dyret "går igennem" og opdrætter betaler, hvis den ikke gør.

    Ja, mener at hun fik solgt 3 katte fra det kuld. Det er alligevel 1600 kr. pr. stk. + Jeg kan se at hun søger en rød maine coon hankat/killing med stamtavle på guloggratis.dk ..


  • #54   22. feb 2013 FelV virus lever kun kort udenfor katten.

    Her er Felis Danicas karantænebestmmelser for FelV:

    2.4 Katteleukæmi (FeLV)
    2.4.1 Katteleukæmi forårsages af et Retrovirus FeLV, som katten kan smittes med allerede før fødslen, via modermælken og senere i livet. Smittespredning kræver tæt kontakt mellem kattene f.eks. via bidsår, madskåle og parring. Symptomerne på katteleukæmi kan være meget varierende herunder svulst af lymfeknuder, anæmi og blodig diarre. I praksis stilles diagnosen ud fra en blodprøve og et test-kit. Tages prøven på en syg kat er prøven meget sikker og katten bør straks isoleres og i mange tilfælde aflives. Til gengæld er en positiv prøve på en rask kat mindre sikker. Der kan være tale om en rask smittebærer som over noget tid vil rense sig for infektionen, eller det kan være en kat som langt senere udvikler leukæmi. Derudover ved man, at på nogle katte kan virus forsvinde fra blodcirkulation og i stedet være skjult i kattens genetiske materiale. Disse katte er negative på de almindelige test kit, og kan kun findes ved en særlig undersøgelse PCR (Polymerase Chain Reaction). Denne PCR undersøgelsen foretages ikke rutinemæssigt på almindelige laboratorier endnu.
    2.4.2 Har man stillet diagnosen FeLV skal katten straks isoleres og al avl, handel og udstilling skal stoppes indtil katteriet har gennemført hele kontrol programmet.
    2.4.3 Kontrolprogram for FeLV infektioner:
    a) Test alle katte for FeLV
    b) FeLV positive katte separeres fra FeLV negative. Almindelige karantænebestemmelser oprettes
    c) Efter 12 uger retestes alle dyr
    d) Alle FeLV positive katte betragtes som permanent viræmiske og bør aflives/ holdes i permanent isolation. FeLV negative katte betragtes som værende fri. Hvis nogle af de under punkt 2. negative katte nu er positive, da vendes tilbage til punkt 2.
    e) Alle katte retestes efter 6 måneder. Er alle katte FeLV negative kan karantænen ophæves, ellers vendes tilbage til punkt 2.
    Det er muligt at vaccinere mod leukæmi, hvilket giver en beskyttelse til omkring 95% af kattene. Enhver vaccination bør indledes med at katten testes FeLV negativ. Ved introduktion af nye katte i besætningen anbefales det at de også testes for FeLV.
    Katte kan godt testes, selv om de er blevet vaccineret mod leukæmi.



  • #55   22. feb 2013 Lis - Tak for det, det var god viden.
    Så jeg forstår det sådan, at nu når hans kradsetræ er sat væk, så burde det være helt fri for FeLV når en ny kat en dag skal bruge det.


  • #56   22. feb 2013 Når man siger hurtigt er det ihvertfald under en uge - så smitte fra omgivelserne skal du ikke tænke på

  • #57   25. feb 2013 mon ikke man kunne spraye det med vircon s ??? det som dyrlæger bruger til at eks tørre bordet af med ??? det kan man nemlig købe ved nogle dyrlæger

Kommentér på:
Han bliver ved med at være syg.

Annonce