er min kat syg? er min kat syg?
Hej alle sammen,
håber i kan berolige mit sind! Jeg har en kat på ca. 1½ år, som inden for de sidste par dage har ændret opførelse, hvilket gør mig urolig.
Hun er normalt en meget opmærksomheds krævende kat, som ALTID kommer og skal snakket med og nusses, men har inden for de sidste par dage, har jeg lagt mærke til, at hun ikke er så glad for at hoppe, hun nærmest "hiver" sig op i sofaen eller sengen, det ser ud som om, at hun prøver at skåne sit bagparti.
er det noget jeg skal være meget bekymret over?
Hun går på bakker, og gør det hun skal. Hun spiser gerne, spinder når jeg nusser hende. Jeg har prøvet at "undersøge" hende, for at se om hun ville reagere på tryk, og der hun reagere ikke på det, men spinder bare videre.
Ved det måske lyder underligt, med det er som om hendes pels har ændret sig, ligesom vores hud gør når vi er syge - kan muligvis være indbildning fra min side - hun er trods alt min baby..
Hilsen en meget bekymret "mor"
mar 2014
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 21
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.369
> hun nærmest "hiver" sig op i sofaen eller sengen, det ser ud som om, at hun prøver at skåne sit bagparti.<
Sådan vil en normal fungerende kat ikke regerer, Så jeg vil på det kraftigste anbefale dig at tage din dejlige kat til dyrlægen i dag imens de har åben. Da din kat har smerter er klart at forstå på den måde hun regerer på.
Der skal <b>meget</b> til før en kat viser den har smerter, så skynd dig at ringe til en dyrlæge..pøj pøj håber ikke det er noget alvorligt.
Er hun udekat,? for så kan det måske være hun er blevet påkørt af en bil i hendes bagparti..:-(
mar 2014
mar 2014
mar 2014
Hun har 40,3 i feber (en kat temperatur skal ligge mellem 38,0 og 38,7), og det er så det der har gjort, at hun har været så sløj. Dyrlægen sagde at hendes bagparti ikke fejlede noget, hun havde lidt tandkødsbetændelse, men han mente at det var uden betydning, jeg skulle bare holde øje med om det blev værre..
hun har nu fået en indsprøjtning med injektionshonorar antibiotika og en indsprøjtning til at tage/dæmpe feberen.
Så nu ligger hun har hjemme og putter i sin lille hule
Nåå det lille pus,
Hvis du kan børste hendes tænder 2-3 gang om ugen, vil det hjælpe meget på hendes tandkødsbetændelsen, så det ikke bliver værer.
mar 2014
Nu har jeg denne til min den ene kat.
>Petosan-tandbørsten er en nyhed har et dobbelt tandbørstehoved, der effektivt fjerner plak på både for-og bagside af tænderne. Petosan Little Giant er egnet til hunde under 3 kg og katte.<
Købt her
http://www.tanddyreklinikken.dk/webshop.php?produkt=129&adresse=ROOT%2FKat%2FTandhygiejne
mar 2014
Har du også et godt råd til katte der døjer meget med øjenbetændelse, min sorte kat har hvad jeg vil kalde kronisk øjenbetændelse.. havde hende til dyrlægen og behandlede hende for en lille flænge på hornhinden, men et par uger efter behandlingen begyndte hun at få meget betændelse, og havde hende til dyrlægen igen, og de sagde at det bare var noget betændelse behandlede det, men det kommer hele tiden igen.. dyrlægen siger at der ikke er noget jeg kan gøre ved det, som sådan.. så jeg renser bare hendes øje, og fjerne snask..
Tager lige et billede at hendes øje når hun kommer frem igen
------------------
Tandkødsbetændelse.
Tandkødsbetændelse kan ramme alle katte, man læser ofte at det mest er race katte der udvikler tandkødsbetændelse, men huskatte rammes også. Op mod 85% af alle katte over 2 år har tandkødsbetændelse i større eller mindre grad. Men ung-katte kan også pludselig blive ramt, det kan ligge i generne eller katten ikke får et godt lødigt tørfoder. Et godt kvalitets foder fra dyrhandleren eller dyrlægen vil gøre at katten får mindre risiko for tandkødsbetændelse.
Hvad er tandkødsbetændelse hos katte?
Tandkødsbetændelse er en betændelse tilstand i tandkødet, som ofte opstår i forbindelse med tandsten, hvor man kan se tandkødet bliver rødt, hævet, betændelsen kan også ligge længere inde i mund hulen på katten så det kan være svært at få øje på. Når katten ikke bruger sine tænder som fra naturens side som at tygge i f.eks knogler, råt kød, dannes der plak på tænderne, og hvis belægningen af plak ikke bliver holdt nede, dannes der tandsten som er årsagen til tandkødsbetændelsen.
Hvorfor får katte tandkødsbetændelse?
Det kan som sagt ligge i generne, dårlig kost eller katten ikke får brugt sine tænder tilstrækkeligt.
Hvis katten ikke får en ordentlig kost med de rette vitaminer og mineraler kan immunforsvaret blive svækket, så der opstår tandkødsbetændelse. Man kan også ved siden af give katten et kost tilskud, som f.eks gær tabletter, gerne med tranebær, da tranebær er godt imod urin-vejsinfektioner.
Tandkødsbetændelse kan også opstå hvis katten har været syg eller er stresset, så svækkes immunforsvaret.
Symptomerne på tandkødsbetændelse?
Hvis man ser nogen af disse symptomer eller katten opfører sig anderledes end den plejer, så skal man omgående søge dyrlæge, da det er meget smertefuldt for katten, da katte er rigtige gode til at skjule deres smerter.
Symptomerne kan være hvis katten pludselig får dårlig ånde, et rødt, ømt eller hævet tandkød, får nedsat appetit, måske tygge besvær, begynder at savle, taber sig i vægt eller besvær med at åbne eller lukke munden, katten tager poterne op til munden eller man pludselig ikke må rører/ae den ved næse partiet
Hvis tandkødsbetændelsen forbliver ubehandlet i længere tid kan bakterierne forvolde skader i de indre organer, f.eks en knude ved halsen kan være tegn på en betændt lymfekirtel på grund af tandkødsbetændelsen.
Hvordan man kan forebygge tandkødsbetændelse efter dyrlæge besøg.?
En god idè er at børste tænderne på sin kat 3 - 5 gange om ugen, men endnu bedre hver dag. Køb en baby tandbørste med et tyndt skaft, så det er lettere at komme til.
Tandbørstning: Klorhexidin fortyndet: - 1 del og 5 dele vand, dyp tandbørsten jævnligt i det fortyndet klorhexidin under tandbørstningen. Brug Klorhexidinen ca 1 - 2 gange om ugen.
------------
Når din dyrlæge har behandlet hende for en lille flænge på hornhinden og din kat stadig har betændelse i øjet og dyrlægen siger at der ikke er noget h"n kan gøre ved det. Så ville jeg skifte til en anden dyrlæge, for tror ikke det er normalt at der hele tiden skal være betændelse i øjet. Der må da være noget der irriterer hende i øjet.
Men håber der kommer nogen der har mere erfaring med øjnebetændelse på banen, som kan råde dig.
mar 2014
Men en god ide at prøve en anden dyrlæge. du kan også spørge herinde om nogen kender en dygtig dyrlæge de vil anbefale, nær hvor du bor
mar 2014
nov 2011
Følger: 17 Følgere: 15 Katte: 5 Emner: 8 Svar: 367
Det med øjet lyder ikke godt - jeg ville jo mene, at det kræver en behandling!
Så ville jeg tage samtidig tage den kat du lige har været til dyrlæge med ... Bare for en sikkerheds skyld!
mar 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 8
mar 2014
Lille opdatering på Pjuske missen - hun er tilbage til sit gamle jeg, og hendes feber er faldet
nov 2011
Følger: 17 Følgere: 15 Katte: 5 Emner: 8 Svar: 367
er min kat syg?