Urivejsinfektion ?! Urivejsinfektion ?!
Hej,
MIn hankat på et års tid har jeg mistanke om har urinvejsinfektion.....
Her i morges har jeg set at der er en af misserne der har tisset en lille tår i min seng, med blod i.... For et par dage siden synes jeg at jeg så en mini tår i kattegruset, noet som kunne ligne blod, men jeg slog det hen da jeg ikke synes det var tydeligt nok. (det kanjeg måske så godts e nu at det var)...
Igår da vi var ude, bestilte han ikke andet end at sidde og 'tisse' flere steder i haven. Eller ihvertfald forsøgte...
Så jeg tror egentlig at det er urinvejsinfektion, men hvad skal jeg gøre... ? Går det i sig selv, eller skal han til dyrlæge.. ? Hvad vil dyrlægen gøre.. ? indgreb eller medicin ??
Jeg ar ikke prøvet det før og ved ikke helt hvordan jeg skal gøre, andet end at jeg gerne vi lhave ham til dyrlæge, men jeg vilel høre herinde først.. Også om hvilken behandling han skal have af dyrlægen..
Buster både spiser, drikker og leger som han plejer med sin søster....
Hilsen Bettina
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Katte: 4 Emner: 21 Svar: 377
Men ud fra hvad du skriver, vil jeg sige du skal ringe til ham med det samme, så er jeg rimelig sikker på du kommer til idag, når du siger der er blod i urinen
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 2 Emner: 127 Svar: 1.456
Hun sagde at så længe at der kom tis ud,s å var det ikke så slemt som hvis der var stoppet.. Men at han selvf. skal tjekkes og have antibiotika...
Jeg er bare så nervøs, når jeg ikke på forhånd ved hvad de vil gøre ved ham, men hun sagde at hun ville tro at det kunne ordnes med noget medicin, også vilel det blive godt igen. Han skal selvf. have foder som er urinvejsinfektion forebyggende, selvom at jeg mente at det foder han får nu var nok..
Men nu tager vi afsted og ser hvad dr. dyr siger. Jeg er da blevet mere rolig efter at have snakket med hende.. Det er bare lidt af et chok når man ser sin øjesten tisse så meget blod..
Tak for de hurtige svar..
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 4 Katte: 2 Emner: 6 Svar: 176
I mit tilfælde havde han rigtig mange krystaller i urinen, flere end man normalt ser hos så unge katte, men det kan tages med specialfoder.
Han har fået antibiotika i 5 dage samtidig med en smertestillende "kanyle" om dagen.
Han får så specialfoder som kan fjerne det, men han skal efter den periode med specialfoder til at fjerne det, have noget andet specialfoder til at forebygge det, og hver 3. mdr. have specialfoder til at fjerne det igen.. Sådan fortsætter det meget langt ud i fremtiden, hvis man er uheldig så fortsætter det sådan med foderet hele kattens liv.
Min kat er en Maine Coon som har svage urinveje og han blev neutraliseret 10 uger gammel, så ved ikke om det er anderledes med din kat.
Han skal kun opereres hvis det er et ekstremt slemt tilfælde, ellers kan det klares med specialfoder.
Men du skal ikk være urolig for ham, min kat havde det i hvert fald ikke slemt til undersøgelsen.
jan 2006
Mange Tak for hælpen..
feb 2006
Følger: 27 Følgere: 25 Emner: 379 Svar: 4.278
sep 2007
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 20 Svar: 260
Hvis stenen sidder fast i den ene urinleder giver det et stop. Hvis man ikke får stenen til at passere stopper urinen i den ene side og kan tilsidst sætte den ene nyre ud af drift, da nyren måske ikke kan klare belastningen i længere tid. Dvs. at nu må katten arbejde på 1 nyre og det kan give overarbejde. Tilsidst kan den ene nyre måske heller ikke klare at arbejde for 2 med at udskille affaldsstoffer og væske, og dermed bliver væsken ophobet i kroppen. Og det er ikke godt.
Det var ikke for at skræme, men for at pointere at det er vigtigt at katte kommer til dyrlægen. Jeg har selv en bekendt som havde en ungkat de var nødt til at aflive, fordi den var kommet så langt ud at nyrerne ikke fungerede ordentligt mere.
Men alt dette kan undgås med special foder fra dyrlægen. Stort set alle fodermærker har et specialfoder der forebygger urinvejssten.
jan 2006
Jamen hun sagde at det var godt at vi kom så hurtigt. da det jo som bekendt udvikler sig hvis det ikke bliver behandlet...
Han er nu på antibiotika og fik noget smertestillende også..
Jamen dyrlægen sagde så meget, og jeg fik ikke fat i så meget af det, trods jeg spurgte igen og igen... Der er så meget man skal huske, og det er ikke nemt, når man er så bekymret..
Lige pt. er det godt at han tisser, og hans adfærd er som den plejer, og det skal vi hodle øje med om den fortsat er... Stopper han med at tisse, skal vi ringe til dyrlægen igen, og det samme hvis han ikke drikker elelr spiser...
han har ikke tisset her til aften , og det nye kattemad, som skulle være behandlende mod urinvejsinfektion, og skulle opløse evt. krystaller. Når det hele bliver lidt bedre skal vi skifte til noget andet, som er forebyggende...
Ja, der er ikke så meget andet at gøre, end at vente og se tiden an , og håbe på at han snart tisser, blod eller ej, tissen skal jo ud, så der ikke er noget der forstoppes eller sprænges.
Men det er da hårdt at vide at der er noget galt med ham, og man kun kan vente og se tiden an.. Det ville være noget nemmere, bare at kunne give ham en pill eogså ville det forsvinde, men vi ser tiden an, og håber at antibiotikaen hjælper ham.. Åhh, mit lille pus... ;(
Men Tak for bekymringen...
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 4 Katte: 2 Emner: 6 Svar: 176
sep 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Katte: 2 Emner: 3 Svar: 79
-Han siger det virker, og kattene kunne godt lide det, dengang da jeg fik lov til at give dem nogen.. -Og deres pels bliver også flot af det..
-Lige et sidespring.. Men det skulle være godt til at forebygge..
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Katte: 4 Emner: 21 Svar: 377
jan 2006
Jeg må sku indrømme at jeg stadig er nervæs for ham.. Han har ikke tisset siden igår omkring kl 14. , hvad jeg ved af.. Har ndersøgt hele huset, og jeg tror at havde han tisset i bakken, så ville jeg se det pga. blod (min anden kat har jeg også mulighed for at tisse i bakken).
Jeg har ringet til dyrlægen her idag, fik fat på en sekretær, som mente at når han ikke havde ondt, spiste, drak og legede, så var det ikke kritisk.... MEN han har stadig ikke tisset.....
Jeg vil da selv mene at er hans blære fyldt elle randet, vil han da vise det ved ubehag.. Men jeg er også bange for at det pludselig skal gå stærkt ned af bakke. Det vil jeg selvfølgelig gerne undgå, og har været obs. på ham i de sidste 3 timer nu....
Er der nogle der ved hvor mnage gange en kat burde tisse om dagen... ??
Jeg skal ringe tilbage til dyrlægen her om en halv time, og hvor jeg håber hun kan berolige mig...
sep 2006
Jeg fandt lige lidt rundt omkring som forklarer det med tranebær..
"Gærtabletter med tranebær, der er rige på B- og C-vitaminer. Tranebær er et anerkendt naturlægemiddel til forebyggelse og behandling af flere infektionssygdomme, fx urinvejsbetændelse."
"Tranebær understøtter et sundt PH-værdi i urinen, som hjælper til forebyggelse af urinvejsinfektioner."
Så det er nok det samme som Lundkvist skriver..
Knus Malou...
sep 2006
(link fjernet)
Knus Malou...
jan 2006
Marie Louise - mange tak for linket..
Buster har endeliglige tisset en lille bitte tår, men det betyder at der er passage.... Skøøøøønt, det har vi ventet på i halvandet døgn, så det er klart rigtig godt.
Snakkede med dyrlægen tidliger, og da Buster overhovedet ikke har ændret adfærd, synes hun ikke der var nogen grund til tage ham ind. Men ændrede han adfærd, skulle han selvfølgelig ind igen...
Men han spiser, drikker, og leger helt vildt. Er ikke øm, og har nu tisset... Juhuuu, atd et ikke har udviklet sig..
Så en lilel solstråle historie herfra... Og en glad og dejlig Buster der leger med hans søster, jasmin...
Tak for indlægene og responsen.. Det har trods alt beroliget en..
sep 2006
Dejligt at høre at han har det bedre..
Knus Malou..
Urivejsinfektion ?!