1.837 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
13 Svar
sæt hund og kat sammen sæt hund og kat sammen
vi har lige købt et nedlagt landbrug og jeg har længe drømt om at få mig en hund. men hvordan tror i vi skal bære os ad med at sætte dem sammen?
de er jo efterhånden rimelige store og har altid været alene. hvordan tror i de vil reagere?
kom gerne al slags råd, vejledning og erfaring
0 synes godt om
feb 2007
Følger: 72 Følgere: 70 Katte: 5 Emner: 55 Svar: 1.630
vil nok sige det er mere vigtigt at hunden kan med katte og forstår
hva de er for nogle.. For katte kan jo tit søge væk fra dem i form
af højde eller under ved steder hvor de ikk kan komme til..
jul 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 3 Svar: 14
feb 2007
mar 2008
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 2 Svar: 7
Det vil nok være lettest med en hvalp, da voksne hunde og katte gerne vil være lidt dominerende i hjemmet - så magtkampe kan sagtens komme hvis det er voksne du sætter sammen. En ikke-kastreret hankat og en hanhund kan, hvis de begge mener de skal bestemme, godt være noget af en omgang at komme igennem - men du skal ikke være i tvivl om at i nok skal ende glade ud i den anden ende.
Hvis du får en hvalp, og kattene er meget sure, så må du holde dem adskilte engang imellem, for hvalpen skal også have lov til at føle at det er dens nye hjem og at den kan være tryg der. Men husk (ved jeg godt at du ved) at være opmærksom på kattene, så de ikke bliver jaloux.
Vi har haft masser af hunde og katte sammen, og de er kommet til os i alle aldre, så det kan sagtens lade sig gøre
Vær opmærksom på at hunden skal forstå det ikke er legetøj (hvilket de færreste også gør), så vær sammen med dem de første par uger. Se hvad kattene siger til hunden, sæt dig ned på gulvet med dem og snak roligt og glad, da de jo føler sig trygge ved dig.
Nogle katte bruger et godt stykke tid på at lange ud efter hunden, selvfølgelig skal det ikke tage overhånd for en hvalp skal også føle sig tryg(!), men det er også en måde de kan sætte sig i respekt - da en kat jo ofte er mindre end en hund. Så der må du selv føle hvornår kattene så går over grænsen.
Vælg meget gerne en kærlig hund..
Vi har bla. haft en west highland white terrier, han var et af de mest elskværdige dyr - den kunne aldrig drømme om at gøre kattene noget.
Men vi har også haft størrere hunde som legede meget med kattene, men tror ikke jeg ville købe en pitbull som noget af det første
Det er selvfølgelig lidt af en balancegang, for hvalpen vil sikkert gerne lege, hehe du skal nok få nogle sjove ansigtsudtryk at se på dine katte!!
Nu fik jeg skrevet en helt masse, håber ikke det blev for rodet.. men skriv endelig igen hvis der er noget
Kh Barbarella
dec 2007
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 8 Emner: 115 Svar: 363
Hunden skulle omplaceres. Den kom fra et hjem med katte, og jeg lavede en aftale om en glidende overgang. Jeg spærrede 1. sal af med børnegitter, så Ace ikke går derop. Deroppe står kattenes mad, legetøj, vand og bakker.
Så satte jeg en netdør op ud til gangen, så jeg kunne lukke Ace væk om natten og når jeg ikke var hjemme.
Første gang gik vi ind med ham i kort snor. Kattene gik op oven på men kom hurtigt ned. Hunden gik i panik. Han hylede simpelthen af skræk. Vi satte derfor en sporline på ham i stedet så han ikke skulle føle sig så fastlåst (kattene var enormt intense i deres stirren jo)
Vi var her en times tid og forlod hjemmet med hunden så snart alle var rolige. Vi stopfodrede Ace med godbidder og tilbød også kattene noget, men de ville ikke spise.
Anden gang gik det bedre. Stadig sporline og kattene begyndte at spise godbidder på trappen. De kom også ned. Og hunkatten gik helt hen til hunden. Der havde lagt sig ned. Så snart alle var rolige gik vi.
Tredje gang. stadig line. Kattene kom selv tættere på. Alle tog godbidder og de stak næserne sammen. Vi bad hunden sætte sig hver gang han blev for ivrig efter at hilse. Kattene blev ikke bremset en eneste gang men gik frit som de plejer.
Jeg beholdt snoren på Ace i den første uges tid herhjemme. så begyndte jeg at tage den af i perioder, når jeg var obs på dem. Hundens adfærd blev bremset hver gang han var for ivrig. Ikke ved nej eller skæld ud, men ved at kalde ham hen til mig, bede ham sætte eller lægge sig og give ham en godbid. Langsomt stoppede han med at gø og begyndte selv at tilbyde den rolige adfærd overfor kattene. Når de vil hilse lægger han sig ned eller sætter sig. Ofte kigger han hen på mig for at se om jeg siger noget /om han gør det korrekt.
I dag (en måned senere) kan jeg stadig bremse ham, hvis han vil hilse for overstadigt på dem. Jeg vil ikke lade hunden trænge kattene herhjemme. Det er mit valg at de går sammen, ergo er det på mine principper.
Hver gang Ace går imod dem i for hurtigt et tempo, så kalder jeg, giver ham en kommando og en godbid for at udføre øvelsen. Det er vigtigt at bede hunden gøre noget, når den kommer "hjem". Ellers kan du forstærke adfærden at gø af kattene og komme hjemog få en godbid for det. Bed hunden sætte sig eller lægge sig.
Jeg har ikke hævet stemmen en eneste gang i sammenføringen, trukket i linen eller haft brug for fysisk at gribe ind. Jeg har simpelthen forstærket hunden for at være rolig omkring kattene og omvendt. Samtidig er 1. sal deres. Sådan forbliver det.
Nu er kattene begyndt at gnide sig op af Ace. Han blir helt betuttet og ser på mig med sådan nogle store øjne, når de gør det:-)
Ace er bordercollie og Karelsk Bjørnehund. Det var den sidstnævnte race der gjorde at han gik ind her med snor i en uge. Men indtil nu har han intet gjort som gør, at jeg ikke kan vise ham tillid. Den første uge sov jeg i stuen (jeg tog 14 dages ferie). Først med hund bag netdør. så med hund i stuen uden netdør. I dag sover jeg på 1. sal og hund og katte har huset som de vil (dog ingen Ace på 1. sal). I starten var han bag netdøren, når jeg kørte. I dag går de sammen når jeg er væk - ganske som de gør om natten.
De har stor glæde af hinanden, og det har været fantastisk at se dem nærme sig hinanden og forsøge at finde et fællessprog.
Held og lykke
Knus
dec 2007
dec 2007
Ace løb efter kattene en gang. Så rejste jeg mig resolut, tog ham i halsbåndet (stille og roligt naturligvis) og viste ham ej ud bag netdøren. Her sad han i cirka 10 sekunder, så kom han ind igen og det har ikke været nødvendigt at idømme ham time-out siden.
jul 2007
feb 2007
jul 2007
så tager vi den på prøve i weekenden og vi kan jo se om de kommer til at enes eller i den weekend. hovedsagen for os er at hvis det er de skændes at det ikke går ud på liv og død ellers skal vi nok klare resten.
glædermig bare så sindsyg meget er vokset op med hun men måtte undvære de sidste 4 år da jeg flyttede sammen med kæresten og vi kun boede i en 1 værelses lejlighed og der ville det være synd at tage en hund ind men nu må jeg endeligt få min længe savnede hund.
hvis i er interesseret i at se hunden kan i bare skrive så får i et link
feb 2007
jul 2007
hunden hun ligger bare stille når kattene vil nærme sig
sep 2014
Følger: 1 Svar: 2
sæt hund og kat sammen