613 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Urenlig 6 mdr. killing - HJÆLP! Urenlig 6 mdr. killing - HJÆLP!

Jeg har en bekendt, men en urenlig 6 mdr. killing. Killingen er for ca. 3 mdr. blevet skræmt fra vid og sans af nabokatten... Han tør nu kun og "lave" udenfor når hans ejer er med... Når vejret så er dårligt, løber han lige ind og "laver" på gulvtæppet, i sofaen eller i sengen... Han har ellers en kattebakke indenfor! Jeg vil som det sidste forsøge at tage ham ud af den onde cirkel, ved at tage ham med hjem til mig og fylde ham med selvtillid og tryghed! Når han er fortrolig med mig, skal han med tiden møde min dejlige og rolige hankat, så han kan få en succes oplevelse med en anden kat.. Jeg tror at hans trang til at markere indenfor skyldes den dårlige oplevelse med nabokatten, men jeg er langt fra sikker.. Nogen der har gode råd eller har oplevet ligende situation?
VH
Christel

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjernelse af et hvepserede på størrelse med en håndbold lige ved indgangen til mit hus 1.000 kr.
  • Sætte 2 lamper op 800 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Urenlig 6 mdr. killing - HJÆLP!
  • #3   16. jan 2012 Tak for jeres svar!
    Han har været ude/inde kat siden han var 20 uger og uden sele.. Han har ikke haft en kattebakke indenfor, fordi han altid "lavede" udenfor... Efter han blev urenlig, satte ejeren en bakke indenfor.. Katten søger selv døren og vil ud, men kommer hurtigt ind igen.. Ejer tvinger ikke katten til at komme ud.. Hun har prøvet at gå med katten ud og set at den så laver det den skal.. Derfor er hun fortsat med det, men det virker ikke mere.. Hvad kan de gøre? Kan man overhovedet holde katten indenfor, nu hvor den har været vant til at komme ud?

• #4   16. jan 2012 Han er neutraliseret..

• #5   16. jan 2012 Jeg vil anbefale at starte forfra så at sige. Begrænse pladsen for katten, som man gør med små killinger. Så er det muligt at han kan komme sig over oplevelsen. Sæt evt Feliway (til stikkontakt) i det rum bakken står og sæt en bakke mere.

• #6   16. jan 2012 Tak for svar Marianne - Han har været urenlig hver dag i 2 mdr. nu.. Tror du det er muligt og "genoprette" ham, så at sige, i sit eget hjem, hvor den uønsket adfærd har stået på så længe? Det kan ikke gå hen og blive en tillært adfærd på nuværende tidspunkt?

• #7   16. jan 2012 Det hjælper selvfølgelig ikke denne kat, men eksemplet her viser, at det er en god ide altid at lade katte have en bakke inde, så de ved, hvad en bakke skal bruges til, eller hvis der opstår andre situationer hvor bakke er nødvendig.

Selvom problemet her sandsynligvis har at gøre med, at katten er blevet skræmt af nabokatten, så udelukker det ikke, at der også kan være noget med bakkeforholdene, der ikke er gode nok for denne kat.

Til en kat der er vant til at besørge ude under åben himmel, vil det nok være en god ide med en åben bakke (og den skal selvfølgelig stå langt fra madskål. Og især når katten er ængstelig er det desuden vigtigt at bakken står et roligt og uforstyrret sted.

Måske er det nødvendigt med to bakker.

Det er heller ikke ligegyldigt hvilken type grus der er i bakken. Man må prøve sig frem.
    I en periode vil det måske være godt at lægge et lag jord eller sand (hvad han nu plejer at bruge som toilet udendørs).

Rose ham når han bruger bakken, og aldrig nogensinde skælde ud for uheld.

Og rengøre de steder hvor han har tisset/pøllet, så lugten fjernes helt.(brug IKKE rengøringsmiddel med salmiak!)
    .....

Men har katten nogensinde brugt en bakke?
    Du skriver 6 mdr killing - og han har været urenlig, siden han for 3 mdr. siden blev skræmt af nabokatten?...Så ved ejeren om killingen overhovedet har været renlig på noget tidspunkt?! ( jeg går ud fra, han var 3 mdr gammel, da hun fik ham)

• #8   17. jan 2012 Det er ikke sikkert at det lykkes i det oprindelig hjem, hvor han har haft den grimme oplevelse og der sikkert også er en anspændt stemning omkring ham pga hans urenlighed.
    Flere bakker er altid en god ide, og jeg vil anbefale at putte jord i den ene, da han jo er vant til at besørge ude fra starten.
    Men det er noget der vil tage tid, så det skal din veninde være opmærksom på og ikke forvente det går væk i løbet af en uge.
    Ender det med at du tager ham med hjem, skal du være forberedt på at starte helt forfra. Og det er rigtigt som Tinka skriver at bakkerne ikke skal stå i nærheden af mad og vand.

• #9   18. jan 2012 Stort tak for svarene!
    Katten har været renlig fra start og startede med at bruge bakken og da han begyndte og komme ud og ikke lavede i bakke mere, blev den fjernet... Men jeg tager imod rådene og få hende til at starte forfra med flere bakker langt væk fra mad/vandskål og et roligt sted, skabe tryghed i hjemmet med succes oplevelser og en masse ros, jord i bakken og feliway.. Ejer er med på at dette er en længere proces og er indstillet på at gøre det bedste for ham..
    Fungere dette ikke, forsøger jeg at tage ham med hjem, men jeg kan godt se det fornuftige i at ham bliver hvor han er nu, da han er meget tryg ved hans ejer..
    Endnu engang mange tak til alle!

• #10   20. jan 2012 Dejligt at der er vilje til at løse problemet. Jeg tror på, at det nok skal gå med tålmodighed og rette indsats smiley

Giv gerne opdatering, når der er nyt.

• #11   24. jan 2012 Tinka D - Lige en opdatering... Killingen har nu i 6 dage ikke lavet indenfor.. Ejer har sat en kattebakke udenfor, som han gå ud i og kommer ind når han er færdig.. Det fungere rigtig godt og han er blevet mere sig selv.. Skulle han lave ved siden af igen, starter vi det hele op.. Men lige nu går det rigtig godt!! smiley

• #12   25. jan 2012 Dyyygtig mis smiley Så skal han nok bare altid have den bakke stående derude, når det fungerer så godt med den. Og hvor er det dejligt at høre, han er blevet mere sig selv igen.

Tak for opdateringen smiley

Kommentér på:
Urenlig 6 mdr. killing - HJÆLP!

Annonce