1.258 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
20 Svar
Aktivering af hankat Aktivering af hankat
Er der nogen som ligger inde med nogen gode ideer til aktivering af en hankat på 1½, som går i et udendørs voliere med tag over. Så der er rimelig meget fugt og vind, så hvis det er aktivitets legetøj, så skal det ikke være af pap.
Det er min avlshan, som keder sig. Han er tydelig vis understimuleret. Jeg kan ikke have nogen gående sammen med ham, for pigerne voldtager han(også selvom de ikke er i løb) og kastratdrenge angriber han. Så han skal have noget som udfordre hans hjerneceller.
Hans løbegård er indrettet med god plads og flere niveauer han kan hoppe rundt på.
0 synes godt om
apr 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Katte: 4 Emner: 27 Svar: 156
Har hørt om en der har en avlshankat, som får Zylkéne pga. lignende problemer, og når den får det, så opfører den sig som en kastrat
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Kastration, mere plads med udfoldelsesmuligheder, varme og kontakt vil jeg mene er det bedste, man kan give katten.
sep 2011
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 7 Svar: 47
Min fars kammerat havde også katte i voliere, men den var så også bare hele haven, så det jo meget an på str
Har desværre ingen gode ideer at dele.
dec 2006
Nej, det kan du have ret i. Og i fald katten skulle have meget plads, kan jeg da godt trække mit forslag om mere plads tilbage. Men plads alene gør det jo ikke, når katten er i sine hormoners vold og dermed mistrives.
Nok så mange kradsetræer og diverse aktiveringslegetøj osv vil næppe hjælpe på kattens trivsel uanset størrelsen på volieren.
**hvis den ikle ved bedre, så det jo det.**
forstår ikke hvad du mener med det....
sep 2011
Mht det andet, så mener jeg at hvis den er vokset op i voliere og aldig har prøvet andet, så ved den jo ikke hvad den går glib af..
dec 2006
sep 2011
Og er det usle forhold så er det bestemt IKKE i orden .. Meeeen mange katte lever et godt liv i voliere..
dec 2006
Men bortset fra det, så synes jeg faktisk ikke, det kan være andet end et usselt liv for en fertil hankat, at gå i en voliere.
dec 2006
Jeg føler med den stakkels kat, og har skrevet min oprigtige mening om den slags opdræt. Det har jeg ret til, uden at det skal antydes, at jeg "sætter rygter i omløb"!
dec 2006
HUH!
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 135 Svar: 1.762
Fair nok at have fertile hankatte, men hvis ikke han trives som fertil, og så meget synes jeg godt man kan udlede af første indlæg, så må det vel være kattens ve og vel, der træder forud for eventuelt avlspotentiale.
Der er så mange killinger, at der nok ikke sker uoprettelig skade på avlsverdenen hvis en kat der ikke trives som fertil, kastreres.
Trives han dårligt, ville jeg kastrere og finde mig en anden avlhan der kan trives som fertil.
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 135 Svar: 1.762
Jeg synes sådan set det er frækt at tillægge Tinka et motiv hvor hun vil kalde opdrætter for dyremishanlder når det tydeligvis ikke er hendes agenda..
dec 2006
Det essentielle er det, du skriver her ** .... så må det vel være kattens ve og vel, der træder forud for eventuelt avlspotentiale.**
Jeg finder det forstemmende og bekymrende, at avl åbenbart er så hellig en ko, at man nu knapt nok kan skrive sin oprigtige mening om, hvad der ville tjene en hormonkulret kat bedst, uden at man skal udråbes som rygtesmed :-S
Lur mig, hvis emnet her i stedet havde omhandlet en fertil huskat, så ville der garanteret været mange, der havde kunnet se det fra kattens side (og gudskelov for det da), men når det er en kat, som er tiltænkt avl, så er der dårligt nogen, der tør skrive ordet kastration. Som om hormonkuller skulle være mindre plagsomt for en racekat end for en huskat :-S. Tankevækkende.....
Nå, min mening er nu engang som den er, uanset race, uanset volierens størrelse, uanset hvilke mål, man synes, undskylder "midlet", og uanset hvad jeg må stå model til af urimelige beskyldninger.
okt 2009
Følger: 21 Følgere: 20 Katte: 6 Emner: 1 Svar: 74
Hans voliere er vel omkring 20-30m2. Jeg har ikke lige målt det så jeg ved det ikke helt præcis. Han kommer indenfor flere gange om dagen, for at få kontakt og nus og leg, men jeg har en pige, som ikke kan udstå ham, så hun tænder helt af, når han er inde. Det var bla. en af grunden til han kom ud at gå.
Han er blevet sent fertil, og han kom først ud, da han startede med at strinte, men lang tid inden da var han allerede meget voldsom ved de andre katte, så det vil ikke hjælpe at kastrere ham, da det ikke er pga hormornerne, men pga hans temperament at han er voldsom.
Jeg vil gerne have udfordret hans hjerne, da det ikke er nok for ham med at apporterer bolde(grydesvampe og børster, elsker han også at hente) og legepinde. For dem som ikke kender ham, udviser han ikke tegn på at være understimuleret, men jeg kan se det, da jeg kender ham.
Plastikaktiverings legetøj var nok ikke nogen dum idé. Det med at få nogen til at komme at lege med ham, kommer ikke til at virke. For det første er han bange for fremmed, for det andet er det ikke nok med alm. leg med mennesker, det skal indeholde mere. Det alm. leg får han jo i forvejen. Det med en træstamme ville jeg også rigtig gerne have, men nu har jeg søgt efter træstammer hele sommeren uden at falde over en eneste og vi har ingen træer i haven vi kan fælde. Så indtil videre har vi bygget flere niveauer med hylder og "trapper"
Han skal ikke have zylkene eller andet beroligende middel. Han er ikke stresset. Jeg vil bare gerne at hans hjerne bliver udfordret. De andre katte jeg har, bliver udfordret af deres legekammerater, men det er ikke en mulighed for ham, heller ikke som kastrat, da han er meget dominerende af sind.
Men tak igen alle for jeres råd
sep 2011
Er det speciele grene man bruger til sådan noget !?
dec 2006
okt 2009
Som sådan er det ikke specielle grene. Nok ikke nåletræer, så der er harpiks i. Men det er mere at finde nogen som er tykke nok til at bære vægten af ham.
Tinka D - Jeg er nu ikke bekymret i forhold til at bruge ham til avl, for han er den mest kærlige overfor os og overfor killinger. Da han stadig boede inde fuldtids fik ham og min kæreste altid en lur på sofaen om eftermiddagen, hvor han lå og sov på brystkassen af ham. Når han møder killinger bliver de vasket og pludret med.
Jeg vil jo gerne aktiverer ham, så han får brugt hjernecellerne noget mere. Han er bare lidt mere "intelligent"(hvis man kan kalde en kat det) end de andre katte jeg har, så han skal have lov til at bruge hjernen noget mere.
sep 2011
okt 2009
Han har 2 stammer stående fra træer, som jeg har ladet 1,2-1,5m stå af, da vi rydede området, så de var at hvæsse kløer på og vi kunne koble nogen flere klatregrene på, når vi finder nogen gode.
Han har en hæk, som vokser op af den ene side udenfor gitteret, hvor der er masser af fugleliv i, så der er noget at sniffe efter.
Aktivering af hankat